استاندار مازندران در نشست استانداران مناطق رويشي هیرکانی و ارسبارانی با مديران سازمان جنگل ها و مراتع كشور با موضوع تدوين سند تفاهم‌نامه حفاظت از مدیریت پایدار منابع طبیعی در ساري، با بیان این که طرح‌های جنگلداری اجرا شده در گذشته، نمی‌تواند پاسخ گوی مسايل امروزی باشد، ابراز نمود: مشکلاتی که در فرآیند تصمیم‌ گیری و اجرای طرح‌های جنگلداری وجود دارد، مانع از اجراي  سیاست‌ها و برنامه هاي تعيين شده در اين بخش است.

ربیع فلاح جلودار، در این نشست،  با اشاره به عدم بهره برداري درست از منابع طبيعي و فقدان برنامه محافظتي از اين منابع، بيان داشت: امروز چالش به وجود آمده ي ناشي از تغییر اقلیم، مخاطرات زیست‌محیطی و دخالت‌های غیر اصولی در منابع طبيعي از جمله جنگل ها نيازمند دقت و توجه جدي است.

وی بر بررسی وضعیت بوجود آمده و ضرورت پایش دوباره عملکردها و برنامه‌های گذشته در اين راستا تاكيد كرد و ياد آور شد:  بازنگری در اين حوزه ها و انجام هرگونه برنامه ي جديد بايد با محوریت مسائل زیست محیطی صورت گيرد.

فلاح با اشاره به اين كه بحمد الله، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تغییر نگرش نسبت به بهره برداري و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی بوجود آمده و امروز به عنوان محوری‌ترین کار در فعالیت‌های زیربنایی عمرانی مورد توجه قرار دارد، خاطر نشان ساخت: در فرآیند نظارت برعرصه های منابع طبیعی چارچوبی در حال تدوین است و برنامه های بهره برداری و استفاده از منابع طبیعی براساس واقعیت های امروز جنگل های شمال تهیه مي شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه از دو میلیون هکتار جنگل‌های شمال، حدود یک میلیون و یکصد هزار هکتار در مازندران قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی كه در خصوص پایداری طبیعت وجود دارد، در آستانه تدوین برنامه ششم باید به این مسائل توجه شود.

وي با بیان این که باید از بوروکراسی و مشکلاتی که دامنگیر اجرای طرح‌‌های جنگلداری بوده پرهیز کنیم و واقعیت‌ها را اين حوزه را مد نظر قرار دهيم و دنبال نماييم، تصريح كرد: امروز برداشت چوب از جنگل، در شمار اولويت جنگلداري نيست و مهم‌ترین عامل در اجرای طرح‌های جنگلداری توجه کامل به جنگل‌نشینان است.

فلاح، اکو توریسم و طبیعت گردی را از اولویت های برنامه بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی عنوان كرد و گفت : امکانات و تجهیزات حفاظت از منابع طبیعی بویژه اطفا حریق باید از سوی دولت تامین شود.

وی، خاطر نشان كرد:‌ امروز سرمایه‌گذارانی که به اجراي طرح‌هایی با محوریت طبیعت‌گردی اعتقاد دارند، به استان مراجعه می‌کنند و انتظار داریم؛ مدیران وزارتخانه نيز به این ظرفيت توجه کنند.

فلاح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز با وقوع باران به لحاظ دخالت‌های انسان در جنگل، سیل‌های ویرانگر در مازندران اتفاق می‌افتد، عنوان كرد: به دليل صحيح نبودن مدیریت منابع در گذشته، امروز با مشکلاتی مواجه هستیم و لازم راه هاي برون رفت از آن را عملياتي نماييم.

استاندار مازندران، یادآور شد: دولت در اوایل شروع به فعالیت‌، مصوبه‌ای را درباره جنگل‌های شمال ابلاغ کرد که این مصوبه فرصتي استثنایی است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

اشتراک این خبر در :