یک روزنامه لبنانی اعلام کرد رئیس سابق گروه موسوم به «ائتلاف ملی مخالفان سوریه» با ارائه طرحی به جمهوری اسلامی ایران از تهران درخواست کرده است در حل بحران سوریه شرکت کند.

یک منبع نزدیک به مخالفان دولت سوریه از پیشنهاد «معاذ الخطیب» رئیس سابق «ائتلاف مخالفان دولت سوریه» به جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه خبر داد.

روزنامه «الاخبار» لبنان به نقل از این منبع نوشت: الخطیب که ماه پیش خبر سفرش به تهران را تکذیب کرده بود، نمی تواند انکار کند که بیش از چند بارسوریه,معارضان,کمک,ایران,روسیه,بشار اسد,داعش,عین العرب,کردها,توقف خونریزی با مسئولان ایران یا نزدیکان آنها تماس برقرار کرده است.

به گزارش این روزنامه، وی چندین بار اعلام کرده است که برای متوقف ساختن خونریزی حاضر است به هر کشوری سفر کند.

گزارش ها از این مسئله حکایت دارد که رئیس سابق ائتلاف مخالفان بیش از هر زمانی به لزوم راهکار سیاسی بحران سوریه رضایت داده است؛ زیرا که جنگ، جز نابودی بیشتر چیز دیگری در پی نخواهد داشت.

به گزارش الاخبار، الخطیب در هیمن راستا گفته بود که همه جهانیان از جنگ علیه سوریه سود بردند، جز خود مردم این کشور؛ این مسئله به صورت کلی با موضع گیری های وی مبنی بر درخواست تجهیز تسلیحاتی گروه موسوم به «ارتش آزاد» و دخالت خارجی برای حل بحران سوریه در تناقض است.

بنا بر این گزارش، الخطیب که از گروه مخالفان خارج نشین سوریه استعفا کرد، در برهه اخیر حملات شدیدی را علیه این گروه ترتیب داده و گفته است که حماقت سیاسی و تجارت با کشور و ملت ما کافی است و ما با معارضین نادانی روبرو هستیم که گمان می کنند شرکت در همایش های خارجی وابسته به نهادهای جاسوسی غرب، مانعی ندارد و کاملا پاک است. این سخنان در حالی مطرح می شود که خطیب پیش از این ریاست ائتلاف مخالفان را بر عهده داشت و با رد مشارکت ایران در حل بحران، بر سرنگونی دولت سوریه از راه نظامی تاکید می کرد.

درخواست کمک به کردهای عین العرب

الاخبار در ادامه نوشت: رئیس سابق ائتلاف مخالفان همچنین کمک به کردهای سوری در «عین العرب» را خواستار شده است.

به گزارش این روزنامه، مواضع الخطیب در حمایت از راهکار سیاسی با استقبال همپیمانان سوریه و انتقاد همپیمانان سابق وی مواجه شده است؛ لذا در همین راستا نشستی برای بررسی افکار الالخطیب در بیروت برگزار شد.

بنا بر این گزارش، الخطیب در سفر اخیر خود به مقر اتحادیه اروپا بر لزوم حضور ایران دریافتن راهکار جایگزین یا موازی با کنفرانس ژنو برای حل بحران سوریه تأکید کرده بود و بر این باور است که مشارکت دادن ایران در حل بحران سوریه نیز راه مناسبی برای این کشور خواهد بود.

الاخبار ادامه داد: بنا بر عقیده الخطیب، مذاکرات ایران با کشورهای غربی سبب خواهد شد که این کشورها به رهبری ایران برای حمایت از دولت سوریه رضایت دهند.

امید به راهکار سیاسی ایران

به گزارش این روزنامه، الخطیب نیز مانند اروپایی ها بر این باور است که تنش میان روابط آمریکا و کشورهای غرب با روسیه برای مدت زمانی طولانی مانع از آن خواهد شد که مسکو علیه «بشار اسد» اعمال فشار کند. از این روی باید به سوی ایران رفت و این کشور را قانع کرد تا در حمایت از راهکار سیاسی دخالت بیشتری داشته باشد.

بنا بر این گزارش، طرح الخطیب برای حل بحران سوریه شامل بندهای زیر است: آتش بس، تشکیل دولت ائتلافی (چند حزبی) متشکل از مخالفان و دولت سوریه، آغاز گفت وگوی جدی برای قانون اساسی جدید و انتخابات.

الاخبار در ادامه تصریح کرد، الخطیب به دلیل اختلاف های موجود میان ارکان مخالفان، خود به ضعف نمایندگی مخالفان اعتراف می کند؛ از این روی در پی گزینه سومی است که جایگزین همه مخالفان کنونی باشد و شخصیت هایی را گرد هم می آورد که در حال حاضر قادر به نمایندگی مخالفان و ملت سوریه باشد و بتواند با دولت این کشور گفت وگو کند.

به گزارش این روزنامه، زمانی که از یک مسئول دولت سوریه درباره طرح الخطیب پرسیده شد، گفت: گفت وگو با فرمانده یک شاخه مسلح در داخل و تقویت آشتی از هر معارض خارج نشینی بهتر است که بر دولت هایی تکیه کرده است که سوریه را نابود می کنند؛ ولی وقتی که این معارضین نمی توانند با هم مشکلاتشان را حل کنند آیا می توان با چنین افرادی گفت وگو کرد؟

الاخبار تأکید کرد، به نظر می رسد دولت سوریه با فرستاده بین المللی درباره افق های مرحله آتی از جمله مذاکره برای یافتن راهکار سیاسی بحث و بررسی کرده است ولی آیا الخطیب می تواند «گزینه سومی» را معرفی و معارضانی را جمع کند که نماینده مردم سوریه باشند و با دولت مذاکره کنند؟ پاسخ محال به نظر می رسد ولی اگر هدفشان متوقف ساختن خونریزی است بی گمان این مسئله جای توجه دارد. (فارس)

اشتراک این خبر در :