رییس مرکز آمار با تاکید بر اینکه این سازمان متولی اعلام خط فقر نیست، از هزینه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی خانوارهای شهری در هر ماه خبر داد.

ایسنا نوشت: عادل آذر در مورد عدم اعلام خط فقر از سوی مرکز آمار گفت: مرکز آمار هرگز آماری برای خط فقر اعلام نمی‌کند، چرا که این نرخ اصلا جزء آمارهای رسمی کشور نیست.این درحالی است که و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول آن است.

وی در یادآوری اظهارات اخیر وی در رابطه با اینکه اگر شخصی 270 هزار تومان درآمد داشته باشد، فقیر نیست تصریح کرد: بنده در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردم که طبق استانداردهای جهانی خط فقر مطلق درآمد 1.5 دلاری فرد در روز است که متأسفانه با برداشت‌ها و انعکاس اشتباهی که از این موضوع شد این نقل قول از من انتشار یافت.

هزینه خانوارهای روستایی 800 هزار تومان کمتر از خانوار شهری

رئیس مرکز آمار ایران همچنین به آخرین آمارهای بدست آمده از هزینه و درآمد خانوارها اشاره کرد و افزود: در بهار 1393 هزینه یک خانوار روستایی ایران ماهانه یک میلیون و 92 هزار و 500 تومان و هزینه یک خانوار شهری ایرانی یک میلیون و 822 هزارتومان بوده است که عدد قابل توجهی است.

عادل آذر در ادامه برای چند مین بار در روزهای اخیر نسبت به منتقدان آمار بیکاری واکنش نشان داد و گفت: کارشناسان نگاه تک بعدی به اعداد نظام آماری کشور دارند در حالی که به تأکید رئیس جمهور نباید نگاه ماه به نرخ بیکاری و فصلی باشد بلکه باید آمار سال‌ها با هم مقایسه شود، چرا که رفتار بیکاران و شاغلان در ایران عجیب است.

وی با بیان اینکه با کوچک‌ترین پالسی در اقتصاد جمعیت فعال افزایش می‌یابد، گفت: ما از انتقادها استقبال می‌کنیم اما اجازه نداریم هرگز وارد مناظره شویم چرا که در این صورت اصل بی‌طرفی مرکز آمار زیر سوال می‌رود.

به گفته وی، در دنیا کسی آمار مرکز آمار را زیر سوال نمی‌برد از این رو باید اعداد را کنار هم گذاشت و سپس اظهارنظر کرد تا قضاوت زودهنگامی صورت نگیرد.

رییس مرکز آمار قضاوت های انجام شده در مورد بیکاری را عجولانه دانست و یادآور شد: ورود جمعیت 10 تا 14 ساله به بازار کار کاهش یافته و جمعیت 15 تا 24 ساله نیز در حال کاهش است.

وی که دریک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، با تأکید بر اینکه جمعیت کشور به سمت تحصیل می‌رود، گفت: از طرفی ورودی جمعیت کم می‌شود و از طرف دیگر جنس بیکاری ما با گذشته متفاوت شده است، چرا که جمعیت بیکار 6.5 درصدی ما در افراد تحصیل‌کرده کشور متمرکز شده است.

آذر با بیان اینکه نرخ بیکاری امروز ما با نرخ بیکاری گذشته قابل قیاس نیست، امروز افراد تحصیل کرده خواهان ورود به کار هستندگفت: بنابراین هم ورودی جمعیت فعال کاهش یافته وهم ماهیت و کیفیت بیکاران با گذشته متفاوت شده است.

عادل آذر با اشاره به اینکه نکته بسیار مهم این است که ترازوی مرکز آمار چندین سال است به همین شکل بوده و دچار تغییرنشده است، پس چرا شبهه ایجاد می‌کنیم؟ ادامه داد: اگر 9.5 درصد امروز اشکال دارد پس 14.6 درصد سال 1388-1389 نیز اشکال دارد در حالی که واقعیت این است که ما ترازو و هدفمان راعوض نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه از تابستان 1392 تاکنون 200 هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور افزوده شده است بیان کرد: دولت باید به پدیده نرخ 9.5 درصدی بیکاری به صورت جدی بپردازد، چرا که همان گونه که گفته شد این نرخ بیکاری در جمعیت تحصیل کرده متمرکز شده است.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین به چرایی اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی و تفاوت نتایج با مرکز آمار اشاره کرد و گفت: برای اولین بار قبل از شکل‌گیری بانک مرکزی بانک ملی تورم را محاسبه می کرد که سپس بعد از تشکیل بانک مرکزی انجام این اقدامات به بانک مرکزی منتقل شد. از این رو بانک مرکزی برای حفظ سابقه تاریخی و سیر زمانی خود اقدام به انجام این کار می‌کند که می‌تواند به عنوان متولی امور اقتصادی کشور برای خود آمار را محاسبه کند.

وی با اشاره به اینکه در یک برهه زمانی به دلیل اینکه سال پایه بانک مرکزی با مرکز آمار ایران متفاوت بود اختلافات نیز در آمار وجود داشت بیان کرد:هنوز سبد کالایی ما با هم متفاوت است، زیرا مرکز آمار هم اقدام به محاسبات نرخ‌های شهری و هم محاسبات روستایی می‌کند در حالی که بانک مرکزی تنها نرخ تورم شهری را اعلام می‌کند.

آذر تاکید کرد: باید در تصمیم‌گیری‌ها و گزارشات رسمی کشور به عدد مرکز آمار استناد شود.

اشتراک این خبر در :