هیأت دولت هفته گذشته طی مصوبه‌ای وام ساخت مسکن برای احیای بافت‌های فرسوده را در کلانشهرها با اولویت زوج‌های جوان و اقشار کم‌درآمد از ۳۰میلیون تومان به ۵۰میلیون تومان افزایش داد و وام ودیعه مسکن برای سکونت در دوره ساخت را از ۱۰به ۲۰میلیون تومان رساند.

نرخ سود بانكي نيز در اين بخش توسط دولت كاهش يافت. وام ساخت مسكن كه ارتباطي با وام خريد ندارد، براي سال93و94 در مراكز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200هزارنفر 40ميليون تومان و در ساير شهرها 30ميليون تومان تعيين شده است. براي بررسي جزئيات پرداخت اين وام با محمدسعيد ايزدي، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • مصوبه 50ميليوني وام مسكن چه زمان اجرا مي‌شود؟

ابتدا بانك مركزي بايد بانك‌هاي عامل را براي اعطاي اين وام مشخص كند. در مصوبه قبلي 6 بانك براي اين كار اعلام شده بود كه بايد ديد در اين نوبت بانك مركزي چه بانك يا بانك‌هايي را براي اين امر معرفي مي‌كند. در مرحله بعد بايد سهميه هر كدام از اين بانك‌ها با توجه به مجموع 300هزار فقره در سال به تفكيك مشخص شود. مرحله سوم اين است كه دستورالعمل اجرايي آن براي بانك‌ها در مناطق مختلف بسته به آنچه در مصوبه دولت آمده، تعيين و ابلاغ شود. طي اين مراحل حداكثر يك‌ماه زمان مي‌برد.

  • چه تضميني هست كه اين مصوبه نيز به سرنوشت مصوبه قبلي دچار نشود؟

در مصوبه قبلي واگذاري وام از محل منابع داخلي بانك‌ها درنظر گرفته شده بود. در اين شرايط بانك‌هاي عامل تمايلي به پرداخت اين وام از خود نشان نمي‌دانند به همين دليل بخش اعظمي از تعهدات مصوب شده اجرا نشد اما در مصوبه جديد دولت تعهد داده است كه مابه‌التفاوت نرخ سود رايج بانكي با سود اين وام را به بانك پرداخت كند. در اين صورت بانك‌ها مي‌توانند طبق بند6 اين مصوبه نرخ سود رايج را از محل منابع دولت اخذ كنند.

  • دولت اين مابه‌التفاوت را از چه محلي تأمين خواهدكرد؟

از محل هدفمندسازي يارانه‌ها سود بانكي پرداخت خواهد شد.

  • نرخ سودي كه متقاضيان بايد بپردازند چقدر است؟

دولت تعهد كرده كه 9درصد از سود بانكي در وام ساخت بافت فرسوده و 10درصد از سود بانكي در وام وديعه مسكن را پرداخت كند. سهم متقاضي نيز در واقع نرخ سود مصوبه بانكي منهاي سهم دولت خواهد بود. در شرايط فعلي اگر نرخ سود 22درصدي تسهيلات را درنظر بگيريم، سهم متقاضي در وام وديعه 12درصد و در وام ساخت 13درصد سود خواهد بود.

 

اشتراک این خبر در :