شرکت لاکهید‌مارتین موفق به ابداعی در ایجاد منابع انرژی براساس گداخت‌هسته‌ای شده‌است که می‌تواند آینده جهان را از بحران انرژی نجات دهد.

براساس گزارش CNN، اولين رآكتورهاي اين تكنولوژي جديد كه به اندازه‌اي كوچك هستند كه مي‌توان آنها را پشت كاميون گنجاند، تا يك دهه ديگر قابل بهره‌برداري خواهند‌بود.

اين رآكتور‌ها 10 برابر كوچكتر از رآكتور‌هاي امروزي هستند و لاكهيد‌مارتين كه اصلي‌ترين تامين‌كننده پنتاگون به‌شمار مي‌رود،‌ اعلام كرده يكي از آين رآكتورهاي يكپارچه را تا كمتر از يكسال ديگر ساخته و آزمايش خواهد كرد و تا پنج سال ديگر نمونه آزمايشي از آنهاخواهد‌ساخت.

اين شركت به‌تازگي در زمينه انرژي و ايجاد منابع جديد انرژي فعاليت گسترده‌اي را آغاز كرده‌است. مطالعات لاكهيد در توسعه انرژي گداختي مي‌تواند به ايجاد منابع جديد انرژي در شرايطي كه جدال‌هاي جهاني برسر انرژي شدت مي‌گيرند، كمك كند. اين درحالي است كه آمارها خبر از افزايش 40 تا 50 درصدي منابع انرژي در نسل بعدي مي‌دهند.

درصورتي كه ابداع لاكهيد موفقيت‌آميز و عملي باشد، مي‌تواند دستاوردي چشمگير در حوزه‌اي باشد كه دانشمندان از مدت‌ها پيش به آن اميد‌ بسته‌بودند اما تاكنون موفق به ابداع سيستم كاربردي براي بهره‌برداري از آن نشده‌بودند. هدف ذخيره انرژي است كه در زمان گداخت هسته‌اي و در حين تركيب اتم‌ها براي تشكيل حالت‌هايي پايدارتر ايجاد مي‌شود.

گداخت هسته‌اي نسبت به ديگر نيروگاه‌هاي انرژي ضايعات كمتري توليد مي‌كند زيرا سوخت مصرفي آن ديتريوم-تريتيوم است و مي‌تواند نسبت به نيروگاه‌هاي سوخت‌هاي فسيلي، 10 ميليون برابر انرژي توليد كند. رآكتورهاي پيشرفته‌تر مي‌توانند در آينده از سوختي متفاوت استفاده كرده و مانع از توليد ضايعات راديو‌اكتيو شوند

اشتراک این خبر در :