بر اساس کلیات نحوه اداره بانک مرکزی، مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه رئیس کل بانک مرکزی با حکم رئیس جمهور و به‌مدت پنج سال انتخاب شود به قطعیت رسیده است.

تسنیم نوشت: نحوه اداره‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که رهبری معظم انقلاب در سال 89 به‌عنوان معضل به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده بودند صبح دیروز در در دستور کار این مجمع قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

یکی از اعضای اصلی حاضر در جلسه دیروز مجمع درباره جزئیات این جلسه به خبرنگار تسنیم گفت: به‌طور کلی در این جلسه تمامی بحثها پیرامون اداره بانک مرکزی و انتخاب رئیس کل این بانک مطرح شد.

وی با بیان اینکه احتمالاً شنبه هفته آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام جزئیات نحوه اداره و انتخاب رئیس کل بانک مرکزی را تصویب خواهد کرد، افزود: امروز درباره سازوکارهای اداره بانک مرکزی و مباحث عمومی صحبت‌هایی شد.

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حاضرین در جلسه دیروز درباره استقلال بانک مرکزی و ارتباط رئیس کل این بانک با رئیس قوه مجریه بحثهایی را مطرح کردند.

وی البته این را هم گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کرده تا مدت فعالیت رئیس کل بانک مرکزی پنج سال باشد. درباره سایر مسائل شنبه آینده تصمیم گیری خواهد شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تأکید کرد: یکی دیگر از مسائلی که در جلسه امروز قطعی شد این بود که رئیس کل بانک مرکزی با حکم رئیس جمهوری انتخاب شود.

همزمان با بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس در دی ماه سال 89 مجلس و دولت وقت بعد از کش و قوسهای فراوان نتوانستند درباره نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به تصمیم واحدی برسند و این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده شد.

در آن مقطع اختلاف بین مجلس و دولت وقت بر سر نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی بود و جایی شدت گرفت که مجلس اصرار داشت رئیس کل بانک مرکزی باید توسط رؤسای سه قوه انتخاب شود و دولت مخالف این پیشنهاد بود.

در نهایت شورای نگهبان گنجاندن این بند را در برنامه پنجم نپذیرفت و با اصرار مجلس بر نظر قبلی، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در نهایت مجمع با نظر مجلس موافقت کرد. در ادامه این ماجرا محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به‌شدت از این موضوع انتقاد کرد و در نهایت رهبر معظم انقلاب تصمیم‌گیری در مورد بانک مرکزی را به‌عنوان معضل به مجمع تشخیص مصلحت واگذار کردند.

براساس نظر رهبر معظم انقلاب درباره تبصره یک ماده 80 و موضوعات مرتبط با نحوه استقلال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بنا شد این موضوع جداگانه و به صورت معضل در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گیرد و متعاقباً نظر مجمع اعلام شود.

برهمین اساس طی ماه های اخیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام بصورت جدی بحث و بررسی درباره انتخاب رئیس کل بانک مرکزی را در دستور کار قرار داده و پیرو همین بررسی ها بود که امروز کلیات اداره بانک مرکزی در مجمع تشخیص به تصویب رسید.

در جلسه امروز که علاوه بر رؤسای قوای مجریه و قضاییه و اکثریت اعضا، وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، پس از بحث و بررسی در خصوص این موضوع، در مجموع کلیات آن به تصویب رسید و مقرر شد در جلسات آتی جزئیات آن به‌همراه سه پیشنهاد ارائه شده در جلسه مورد بررسی قرار گیرد.

کسب اطلاع خبرنگار از حاضرین جلسه امروز مجمع حاکی از این است که بناست کمیسیون اقتصاد کلان بررسی های خود را درباره انتخاب رئیس کل بانک مرکزی ادامه دهد و گزارش خود را در این خصوص به مجمع ببرد.

بد نیست در همین ارتباط به گفت‌وگو با مجید قاسمی رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مراحل بررسی نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی در مجمع تشخیص اشاره ‌ای داشته باشیم؛ وی همزمان با آغاز بررسی ها در این زمینه گفته بود: نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رسیدگی است و امیدواریم هرچه زودتر به جمع بندی برسد.

وی با بیان اینکه پیشنهادات بسیاری درباره مدت فعالیت و نحوه مدیریت رئیس کل بانک مرکزی مطرح است، افزود: اما تغییری در حکم انتخاب رئیس کل بانک مرکزی نخواهیم داشت چرا که در ابلاغیه مقام معظم رهبری برای اعلام معضل به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه رئیس کل بانک مرکزی توسط قوه مجریه انتخاب شود ایرادی وجود ندارد اما درباره چگونگی انتخاب درحال بحث هستیم.

غلامرضا مصباحی مقدم نیز در ارتباط با آخرین وضعیت رسیدگی به نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ گفته بود: یکی از مسائلی که آنجا مطرح شد چگونگی پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی است که البته دراین‌باره سناریوهای مختلفی مطرح شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌ یکی از پیشنهادهایی که در کمیسیون اقتصادی مجمع مطرح شد و ظاهراً نتیجه هم گرفت این بود که پیشنهاد دهنده گروه کارشناسی باشند که آنها با در نظر گرفتن صلاحیت‌هایی از جمله داشتن دکترای اقتصاد یا دکترای مدیریت مالی، حداقل پنج سال سابقه بانک مرکزی یا هفت سال سابقه بانکی و حسن شهرت و عدم سوءپیشینه گزینه ریاست بانک مرکزی را معرفی کنند.

وی همچنین در ادامه به پیشنهادهای مطرح برای مدت ریاست رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: برای مدت فعالیت رئیس کل بانک مرکزی پیشنهادهای مختلفی وجود دارد از جمله اینکه دوره فعالیت سه‌ساله، پنج‌ساله، شش‌ساله و یا هفت‌ساله باشد. البته هنوز در این مورد تصمیم گیری نشده است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه نصب رئیس کل بانک مرکزی به‌صورت مستقیم توسط رئیس جمهور انجام می‌شود،‌ تصریح کرد:‌ اما نسبت به عزل پیشنهادهایی وجود دارد از جمله اینکه رئیس کل بانک مرکزی بدون تخلف و یا بدون اینکه وی بیماری داشته باشد که دیگر قادر به ادامه فعالیت نباشد، نباید از سمت خود عزل شود.

وی ضمن تأکید بر اینکه درصورت تصویب شرایط جدید رئیس کل بانک مرکزی با تغییر رئیس جمهور تغییر نخواهد کرد،‌ افزود: البته اینها در حد پیشنهاد است و باید دید چه‌چیزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب خواهد رسید.

اشتراک این خبر در :