گروه داعش با اعزام ۱۰ هزار نیرو به استان الانبار، تحرکات جدیدی را آغاز کرد و با پیشروی سریع اکنون به نزدیکی‌ بغداد رسیده است.

به گزارش ایلنا، بعد از انفجار انتحاری کاظمین بوی داعش در بغداد وزیدن گرفت. تدابیر امنیتی در محدوده سبز؛ جایی که اکثر مراکز مهم دولتی در آن قرار دارد شدت گرفت، از آن زمان مبادی ورودی و خروجی بغداد شدیدا تحت کنترل پلیس ضد تروریست در آمده است.

استان الانبار به مرکزیت «الرمادی» نزدیک‌ترین استان به بغداد است و فاصله الرمادی با بغداد ۱۱۰ کیلومتر است. به گزارش رسانه‌های عراقی، تاکنون ۸۰ درصد این استان تحت کنترل داعش درآمده است و آخرین دژ باقی‌مانده برای رسیدن به بغداد، فلوجه است. فلوجه در غرب بغداد قرار دارد و در حال حاضر از سه محور در محاصره داعش است. روز گذشته «عارف المحلی» رئیس پلیس فلوجه هشدار داد که این شهر در آستانه سقوط است و در صورتی که این شهر سقوط کند، میدان جنگ به بغداد و کربلا منتقل خواهد شد. از طرف دیگر، پایگاه هوایی «اسدیه» نیز در آستانه سقوط قرار گرفته است؛ هرچند هواپیماهای آمریکایی با بمباران مواضع داعش مانع از سقوط این پایگاه استراتژیک شده‌اند.

سرهنگ دوم «استیون وارن» سخنگوی پنتاگون روز گذشته در کنفرانس خبری اعلام کرد که گروه داعش هر کاری که می‌خواهد در جبهه الانبار انجام می‌دهد و نیروهای عراقی تحت فشار شدید هستند.

در صورت سقوط فلوجه، داعش به ۴۰ کیلومتری بغداد خواهد رسید اما از لحاظ نظامی بعید است داعش بلافاصله به سمت بغداد حمله كند زیرا در این صورت احتمال قیچی شدن نیروهای حمله کننده به بغداد وجود دارد و بر همین اساس احتمال می‌رود این گروه ابتدا به طور کامل استان الانبار را به تصرف خود در آورد و سپس از بین کربلا و بغداد یکی را برای حمله انتخاب کند.

بر اساس آخرین اخبار، داعش غرب «عامریه» یکی از شهرهای نزدیک فلوجه را به تصرف خود در آورده است این شهر ۲۳ کیلومتر با فلوجه و ۶۳ کیلومتر با بغداد فاصله دارد و منابع خبری از حضور تانک‌های داعش در شهر خبر داده‌اند.

بعد از فتوای مرجعیت و ایجاد موج جهادی، نیروهای داعش از مناطق استراتژیک عراق عقب رانده شده‌اند به طوری که داعش از تصرف جنوب عراق منصرف شده بود و به سمت شمال و کردستان حرکت کرد اما به دلیل عدم حمایت لازم توسط دولت، گروهای شبه نظامی شیعه نظم و انسجام خود را از دست دادند به طوری که بار‌ها توسط نمایندگان آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه کربلا و نجف در این‌باره به دولت هشدار داده شد. اما دولت نتوانست موج داوطلبان برای مبارزه با داعش را مدیریت کند و اکنون داعش را در نزدیکی‌های بغداد می‌بیند.

اشتراک این خبر در :