مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت، با ابلاغ اجرای مفاد کتاب «ارزش‌های نسبی سلامت جمهوری اسلامی ایران در سال۹۳» کلید خورد.

با اجراي مفاد اين كتاب بيش از 300خدمت جديد تحت پوشش بيمه قرار گرفته و پرداختي مردم بابت سلامت در بخش‌هاي دولتي و خصوصي كاهش مي‌يابد به‌نحوي كه در بخش خصوصي، پرداخت‌ها در قالب صورتحساب‌هاي رسمي بيمارستان و در چارچوب قانون خواهد بود. اين كتاب همچنين مهم‌ترين زمينه را براي كنترل تعرفه‌هاي غيرقانوني فراهم مي‌كند.

وزير بهداشت كه آغاز اين مرحله را در اجلاس روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور اعلام كرد، با تأكيد بر اينكه در اجراي كتاب جديد تعرفه‌گذاري خدمات سلامت از هيچ تخلفي چشم‌پوشي نخواهد شد، گفت: در رهگيري تخلفات براي اجراي كتاب جديد تعرفه‌گذاري خدمات سلامت رودربايستي‌ها را كنار بگذاريم و روساي بيمارستان‌ها به جد پيگير نظارت بر تخلفات باشند.

دكتر سيدحسن هاشمي افزود: اجراي كتاب جديد تعرفه‌گذاري خدمات پزشكي، در واقع خواسته‌اي است كه بيش از 2دهه معطل مانده، بنابراين، راه سختي در پيش است و در ادامه مسير براي واقعي كردن تعرفه‌هاي پزشكي و برچيدن بساط دريافت‌هاي غيرمتعارف نبايد ترديد كرد.

وزير بهداشت با اشاره به اينكه در اين راه عده‌اي ترديد دارند و وارد حاشيه‌ها شده‌اند، گفت: ولي دولت، وزارت بهداشت، وزارت كار، رفاه و تأمين اجتماعي و در نهايت سازمان نظام‌پزشكي و سازمان‌هاي بيمه‌گر همگي مصمم به اجراي اين طرح بزرگ هستند.

هاشمي خاطرنشان كرد: اجراي مفاد اين كتاب براي رسيدن به تعرفه‌هاي واقعي يك راه زمانبر است و 3‌ماه بعد از اجرا، مي‌توانيم از طريق انجمن‌هاي تخصصي پيشنهادها و انتقادات را جمع‌آوري كنيم تا با اصلاح مشكلات، رضايتمندي همگاني حاصل شود. در موارد معدودي تخلفات وجود دارد كه قطعا بايد روي تمام آنها توسط گروه‌هاي ستادي در هر استاني نظارت شود. در زمينه نظارت بر تخلفات هم بايد رعايت اخلاق و انصاف را درپيش بگيريم.

هاشمي با يادآوري اين تعهد بيمارستان‌هاي خصوصي كه با اجراي مفاد كتاب ارزش‌هاي نسبي‌سلامت ،تخلفات از بين خواهد رفت، گفت: مطمئن هستيم كه اين اتفاق خواهد افتاد در غيراين صورت در اعتبارسنجي بيمارستان‌ها و در كميسيون ماده20 با مشكل مواجه خواهند شد. تخلف در بيمارستان‌هاي دولتي به هيچ وجه پذيرفتني نيست و نبايد مشاهده شود، اگر اين اتفاق بيفتد، مسلما برخوردها جدي‌تر خواهد بود. وي در ادامه با اشاره به اينكه بايد تخلف را در جامعه پزشكي قبيح بدانيم و حتي يك تخلف را نيز در اين جامعه نپذيريم، افزود: اين قول را مي‌دهيم كه در مناطق محروم و دورافتاده كوچك‌ترين تخلفي صورت نگيرد هرچند شهرهاي عمده به‌خصوص تهران براي برچيده شدن تخلفات در اولويت است.

دكتر هاشمي گفت:به هيچ وجه نبايد نگران اعتبارات حوزه سلامت باشيم. اخيرا دستور شخص رياست‌جمهوري در جلسه شوراي اقتصاد اين بود كه قبل از واريز يارانه‌ها به‌حساب خانوار، اعتبارات سلامت واريز شود و اين يعني رئيس‌جمهور به جد در راه بهبود وضعيت سلامت، رفاه اجتماعي و دستگيري از مستمندان حركت مي‌كند.

در اين اجلاس مديرعامل سازمان بيمه سلامت هم گفت:ماندگاري پزشكان در بيمارستان‌هاي دولتي و كاهش هزينه‌هاي پرداختي از جيب مردم ثمره اجراي كتاب ارزش نسبي سلامت است. اجراي كتاب ارزش نسبي سلامت منجر به جلوگيري از پرداخت‌هاي غيرقانوني مي‌شود.

اعلام تعرفه براي 1700خدمت جديد پزشكي

دكتر محسني‌بندپي، مديرعامل سازمان بيمه سلامت نيز با اشاره به اجرايي شدن كتاب ارزش نسبي سلامت در سال 93 گفت: با اين اتفاق ضمن رعايت اصل تعادل منابع و مصارف و قيمت‌گذاري واقعي، از پرداخت‌هاي غيرقانوني جلوگيري مي‌شود. با اجراي مفاد اين كتاب بيش از 1700خدمت، قيمت‌گذاري و ساماندهي خواهد شد و امكان حذف و برخورد قانوني با اضافه دريافتي براي بيش از 1700كد صورت مي‌گيرد.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام هم در اين اجلاس اعلام كرد كه اجراي كتاب جديد ارزشگذاري خدمات پزشكي با سياست‌هاي كلي سلامت ارتباط مستقيم دارد.دكتر علي‌اكبر ولايتي گفت: يكي از اركان سياست‌هاي كلي نظام سلامت ابلاغي از سوي مقام‌معظم رهبري كه وزارت بهداشت را باز نگه مي‌دارد، دسترسي اين وزارتخانه به منابع مالي است.

به گفته وي، با اجراي اين كتاب حدود 1700خدمت جديد پزشكي كه فاقد تعرفه بودند، تعيين تكليف مي‌شوند ضمن اينكه درصورت ارزشگذاري درست خدمات پزشكي، توليت وزارت بهداشت به جايگاه واقعي خود نزديك‌تر خواهد شد. اجراي اين كتاب گام مفيدي در جهت حذف دريافت‌هاي غيرمتعارف و پديده زيرميزي و توسعه عدالت در سلامت است.

در مرحله اول طرح تحول نظام سلامت، كاهش ميزان پرداختي بيماران بستري در بيمارستان‌هاي دولتي، برنامه ترويج زايمان طبيعي، ارتقاي كيفيت هتلينگ در بيمارستان‌هاي دولتي، حمايت از ماندگاري پزشكان در مناطق محروم، حضور پزشكان متخصص مقيم در بيمارستان‌هاي دولتي، ارتقاي كيفيت خدمات ويزيت در بيمارستان‌هاي دولتي، برنامه حفاظت مالي از بيماران صعب‌العلاج، خاص و نيازمند و نظارت بر حسن اجراي برنامه‌هاي تحول سلامت اجرا شد.

مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت مربوط به طرح تحول در حوزه بهداشت است. اين طرح 5هدف مهم شامل ارتقاي شاخص‌هاي بهداشتي، بهبود كيفيت خدمت، رضايت مردم، كنترل هزينه‌ها و عدالت در سلامت را دنبال مي‌كند.

تعرفه‌هاي پزشكي واقعي شد

با ابلاغ كتاب جديد ارزش‌هاي نسبي خدمات پزشكي، ۱۷۰۰ خدمت پزشكي بدون تعرفه، تعرفه‌گذاري شدند. مديركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت با اعلام اين موضوع از افزايش پوشش بيمه‌اي براي همه خدمات پزشكي بستري، سرپايي و پاراكلينيكي خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه روند حذف زيرميزي در كشور آغاز ‌شود. سجاد رضوي، در تشريح جزئيات مربوط به ابلاغ اين كتاب گفت:‌ از ابتداي امسال با تصويب دولت و با توافق وزارت بهداشت و وزارت رفاه قرار بود تعرفه‌هاي پزشكي با افزايش حدود 48درصدي و پوشش بيمه‌ها بدون افزايش پرداختي مردم اصلاح شود. اين مصوبه منتظر ماند تا كتاب ارزش‌هاي نسبي خدمات پزشكي اصلاح شود. اكنون كتاب جديد تعرفه‌هاي پزشكي تدوين و ابلاغ شده و با اجراي آن تعرفه‌هاي پزشكي واقعي مي‌شود.

رضوي با تأكيد بر اينكه در فرايند واقعي شدن تعرفه‌ها و در مواردي كه همراه با افزايش باشد مردم پول بيشتري نخواهند پرداخت، افزود: تمام افزايش تعرفه‌ها را بيمه‌ها پوشش مي‌دهند و فرانشيز پرداختي مردم در همان حدي است كه سال گذشته هم بوده. اين اتفاق باعث مي‌شود در مورد برخي خدمات پزشكي مانند عمل لوزه كه به‌علت پايين بودن تعرفه، پزشكان رغبتي براي انجام عمل نداشتند و فقط درصورت گرفتن زيرميزي اين كار را انجام مي‌دادند اكنون با تعرفه واقعي و بدون زيرميزي با رغبت اين خدمات را به مردم ارائه مي‌كنند. مديركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت البته از اعلام رقم واقعي و حتي متوسط افزايش تعرفه‌ها خودداري و يك‌بار ديگر تأكيد كرد: واقعي شدن تعرفه‌هاي پزشكي بدون افزايش سهم پرداختي مردم است. اين اقدام در واقع شروع حذف پديده زيرميزي در كشور است و قرار است با همكاري نزديك وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي نظارت‌ها بر دريافتي‌هاي پزشكان در تمام مراكز دولتي و خصوصي بستري، سرپايي و پاراكلينيكي افزايش پيدا كند.

اشتراک این خبر در :