رییس هیات تحقیق و تفحص ازسازمان چای کشور، گفت : به زودی گزارش طرح تحقیق و تفحص از سازمان چای و وزارت صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس قرائت می شود.

شمس الله شریعت نژاد  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: نتایج و دستاوردهای این طرح در قالب گزارش آن به تصویب اعضای کمیسیون کشاورزی رسیده و درابتدای ماه جاری نیز برای قرائت به صحن علنی مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مهرماه سال گذشته با 122 رأی موافق، 12 رای مخالف و 11 ممتنع از 204 نماینده حاضر در مجلس، با تحقیق و تفحص از سازمان چای کشور موافقت کردند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، برنامه ریزی غیرکارشناسانه و بدون ضابطه مند مسوولان ادوار گذشته دردوره زمانی دهه 70 تا دهه 80 را از علت های اساسی بروز برخی از مشکلات برای تولید کنندگان چای و فعالان دراین عرصه در کشور به ویژه استان های شمالی برشمرد.

شریعت نژاد، تغییر درساختار اداری سازمان چای، واردات بی رویه وغیرمجازاین محصول، نبود حمایت، پایین بودن نرخ خرید برگ سبزچای و کیفیت آن و کم توجهی مسوولان نهادهای ذیربط نسبت به رشد آگاهی عموم افراد جامعه از مزایای نوشیدن چای طبیعی داخلی را از جمله این مشکلات دراین مناطق معرفی کرد.

به گفته این نماینده مجلس، چنین وضعیتی درسال های یاد شده سبب شد تا چایکاران متحمل خسارت های زیادی شوند به نحوی که دراین دوره شاهد بیشترین تخریب زمین های کشاورزی چای به ویژه در شمال کشور بوده ایم.

نماینده مردم شهرستان های رامسر ، عباس آباد و تنکابن در مجلس شورای اسلامی ، از بین رفتن مقدار 240 هزارتن چای ایرانی در انبارها را به عنوان مصداق روشنی از بروز مشکلات برای چایکاران کشور ذکرکرد.

شریعت نژاد، گفت : درحال حاضر از زمان استقرار دولت یازدهم با حمایت های که از چایکاران صورت گرفته یک ثبات نسبی در بازار چای ایجاد شده است.

وی افزود : هم اینک نرخ تضمینی خرید هرکیلو برگ سبز چای درجه یک از مبلغ حدود 12 هزار ریال به 18 هزار و 500 ریال افزایش یافته است و در سایه این حمایت های دولت خوشبختانه هر روز شاهد گرایش تولید کنندگان برای فعالیت دراین عرصه در کشور هستیم.

باغهای چای ازمجموع 32 هزار هکتار به حدود 26 هزارهکتار در سالهای اخیر کاهش یافته که بسیار نگران کننده است.

طبق آمار منابع رسمی سالانه حدود 120 هزار تن چای درکشور مصرف می شود درحالی که میزان تولید چای حدود 30هزار تن است.

اشتراک این خبر در :