روند نزولی قیمت جهانی طلا روز چهارشنبه ادامه یافت و این فلز ارزشمند در آستانه سقوط به پایین سطح کلیدی 1200 دلار قرار گرفت.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات پیش از ظهر چهارشنبه بازار سنگاپور با 0.2 درصد کاهش به 1205 دلار رسید و تا رقم 1202 دلار نیز نزول کرد.

در بازار کامکس نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.3 درصد کاهش، 1207 دلار معامله شد. در معاملات روز گذشته این بازار، طلا تا پایان زمان معاملات به 1211 دلار کاهش یافته بود.

طلا در سپتامبر شش درصد کاهش یافت که شدیدترین کاهش ماهانه از ژوئن سال 2013 بود و همچنین به میزان 8.4 درصد در سه سوم کاهش یافت که نخستین کاهش سه ماهه این فلز در سال جاری میلادی بود.

شاخص دلار بلومبرگ در سه ماهه جاری 6.4 درصد رشد کرده است که بیشترین افزایش از سپتامبر سال 2008 به این طرف محسوب می‌شود.

صعود دلار به بالاترین سطح در چهار سال گذشته به ضرر فلزات ارزشمند دیگر نیز بوده است به طوریکه پلاتین به پایین‌ترین سطح در پنج سال گذشته نزول کرده و نقره با کاهش چشمگیر به پایین‌ترین قیمت از مارس سال 2010 رسیده است.

قوی شدن ارز آمریکا معاملات فلزات ارزشمند را که به دلار انجام می‌گیرد برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند گران‌تر می‌کند.

همچنین انتظارات برای بالاتر رفتن نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک نیز به طلا که دارایی بدون بازده محسوب می‌شود لطمه زده و تقاضا برای این فلز را محدود کرده است.

موجودی طلا “اس پی دی آر گولد تراست” که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است روز سه شنبه 2.39 تن کاهش یافت و به 769.86 تن رسید که منعکس کننده ضعیف شدن اعتماد سرمایه گذاران به این فلز بود.

در این بین آمار ضرابخانه آمریکا نشان داد فروش سکه‌های طلا در سپتامبر با کاهش شدید بهای معاملات آتی، بیش از دو برابر رشد داشت و به 58 هزار اونس در مقایسه با 25 هزار اونس در اوت و 13 هزار اونس در سپتامبر سال گذشته رسید.

بازارها در چین که بزرگ‌ترین خریدار طلا در جهان شناخته می‌شود از روز چهارشنبه به مدت یک هفته به مناسبت روز ملی تعطیل هستند که موجب می‌شود تقاضا برای طلا در ساعات معاملات آسیایی ضعیف شده و روند نزولی این فلز به پایین 1200 دلار تسریع شود.

سرمایه گذاران همچنین به نظاره ناآرامی سیاسی در هنگ کنگ و تاثیر آن بر بازارهای سهام و تقاضای احتمالی برای طلا به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه نشسته اند.

تحلیلگران گولدمن ساکس همچنان انتظار دارند طلا تا پایان سال 2014 به 1050 دلار در هر اونس سقوط کند. جفری کوری تحلیلگر ارشد گولدمن ساکس هفته گذشته در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: کاهش نگرانی‌های سیاسی در اوکراین و خاورمیانه ریسک‌های طلا را به شدت نزولی کرده است.

در میان فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس پلاتین با بیش از یک درصد کاهش به 1272 دلار رسید که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال 2009 بود. نقره 16.83 دلار معامله شد که پایین‌ترین قیمت در چهار سال و نیم گذشته بود. پالادیم با 0.1 درصد کاهش، 769 دلار معامله شد.

منبع: ایسنا

اشتراک این خبر در :