پس از اینکه وزارت بهداشت استفاده از خمیر مرغ را برای سوسیس و کالباس ممنوع اعلام کرد، رئیس انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران توپ را در زمین صنف کباب و حلیم انداخت و خواستار رسیدگی وزارت بهداشت به استفاده از خمیر مرغ در این محصولات شد.

اين ادعاي تازه درباره استفاده از خمير مرغ در حالي است كه اتحاديه كباب، حليم و غذاي سنتي تهران اين اظهارنظر را تكذيب مي‌كند.

رمضان فلاحتي رئيس انجمن فرآورده‌هاي گوشتي ايران روزگذشته اعلام كرده بود كه اگر استفاده از خمير مرغ در توليد سوسيس و كالباس مشكل بهداشتي دارد بايد استفاده از اين محصول در اصناف نيز ممنوع و جلوي آن گرفته شود.

اما حسين محمدي رئيس اتحاديه كباب، حليم و غذاي سنتي تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهري در اين‌باره مي‌گويد: «كباب مثل فست‌فود نيست كه بتوان با انواع ادويه آن را مزه‌دار كرد و به خورد مردم داد. كباب عطر و بوي خود را دارد. كباب كوبيده غذاي سنتي ايراني‌هاست و قدمت چند هزار ساله دارد. چرا بايد غذاي سنتي خود را با اين شايعه تخريب و وجهه خود را در ميان كشور‌هاي ديگر خراب كنيم؟»

با وجود اين تكذيب‌ها، در هر صنفي احتمال تخلف وجود دارد و تفاوتي بين غذاهاي فرنگي و سنتي وجود ندارد ضمن اينكه محتويات كباب پس از چرخ شدن كاملا مشخص نيست. حسين محمدي در واكنش به اين موضوع مي‌گويد:« من به شما اطمينان مي‌دهم كه هيچ كدام از واحد‌هاي مجاز و غيرمجاز از خمير مرغ در مواد غذايي خود استفاده نمي‌كنند. مگر مي‌شود در گوشت كوبيده خمير مرغ بريزند و مردم مزه‌ آن را نتوانند تشخيص دهند؟ اين كاملا براي مردم قابل تشخيص است. درست است كه در كوبيده گوشت و پياز با هم مخلوط مي‌شود و امكان دارد يك واحد صنفي گوشت را كمتر و چربي را بيشتر استفاده كند ولي اينكه بخواهند گوشت مرغ يا حتي خمير مرغ استفاده كنند شايعه است. واحد‌هاي ما در 3 شيفت بازرسي مي‌شوند. صاحبان و آشپزان اين حرفه كارت بهداشت دارند و دوره 44روزه مي‌بينند. واحد‌هاي صنفي هم مدام از طريق سازمان دامپزشكي و وزارت بهداشت بازرسي مي‌شوند.»

در مورد اينكه منظور از خمير مرغ چيست اختلاف نظر وجود دارد. آنچه رسانه‌ها و وزارت بهداشت در پي حذف آن هستند محصولي است كه از ضايعات قصابي‌ها در شرايط بسيار نامناسب جمع‌آوري و به مقصد نامعلومي حمل مي‌شود.

حميد سمناني رئيس اتحاديه توليد‌كنندگان فرآورده‌هاي گوشتي استفاده از چربي‌هاي مرغي را كه از فروشگاه‌ها جمع‌آوري مي‌شود در صنعت فرآورده‌هاي گوشتي تكذيب مي‌كند و مي‌گويد: به‌طور حتم از اين چربي‌ها استفاده مي‌شود اما محل استفاده آن در صنعت فرآورده‌هاي گوشتي نيست اما از پودر آن به‌عنوان خوراك دام استفاده مي‌شود.

هدايت حسيني مديركل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي سازمان غذا و دارو هم در مورد خمير مرغ چنين توضيح مي‌دهد: خمير مرغ چيز بدي نيست و در تمام دنيا از آن استفاده مي‌شود. 10تا 15درصد از گوشت مرغ پس از پاك و خرد شدن به استخوان‌‌هاي مرغ متصل باقي مي‌ماند. با روش MDM كه روشي مكانيكي است آن قسمت‌هاي مرغ را از استخوان جدا مي‌كنند. اين روش و اين استفاده از مرغ هيچ مشكلي ندارد ولي مشكل خمير مرغ از آنجا شروع مي‌شود كه برخي از سودجويان از ضايعات مرغ، خمير درست مي‌كنند. خمير مرغ استاندارد دقيقا مانند گوشت مرغ است. متأسفانه بعضي‌ها ضايعات مرغ را كه فسادپذيري بالايي دارد، پس از جدا كردن در قصابي‌ها به بدترين و ناسالم‌ترين روش ممكن جمع‌آوري و به اسم خمير مرغ استفاده مي‌كنند. وزارت بهداشت با اين روش و اين بخش از خمير مرغ مشكل دارد.

تلاش براي سالم‌سازي‌

وزارت بهداشت اخيرا همه مجوز‌هاي استفاده‌كنندگان از خمير مرغ را باطل اعلام كرد و هم‌اكنون در حال تدوين آيين‌نامه نحوه توليد خمير مرغ است. به گفته مسئولان اين وزارتخانه مجوز توليدكنندگان از طريق دانشگاه‌هاي علوم پزشكي براي مدت 3 ماه صادر خواهد شد. اين در حالي است كه از نظر سازمان دامپزشكي كشور فعاليت واحدهايي كه داراي مجوز و كدبهداشتي براي تهيه خمير مرغ هستند، بلامانع است. به‌عبارت ديگر استفاده از خمير مرغ بهداشتي و تهيه‌شده از واحدهاي مجاز هيچ مشكلي را به‌وجود نخواهد آورد.

هدايت حسيني با تأكيد بر اينكه دستور‌العمل‌هاي وزارت بهداشت براي نظارت بيشتر بر فرايند موجود است درباره تكليف توليد‌كنندگان خمير مرغ مي‌گويد: قرار است در همان منبعي كه ما نظارت بر آن داريم و كشتار صورت مي‌گيرد مرغ پاك شود و خمير مرغ نيز در همانجا تهيه شود. نبايد فروشنده يك سطل زباله كنار دست خود بگذارد و ضايعات را يكجا به فرد ديگري بفروشد كه معلوم نيست همان روز آنها را تبديل به خمير مي‌كند يا يك روز ديگر، شرايط نگهداري چگونه است و… .

وي در مورد اظهارنظر رئيس انجمن فرآورده‌هاي گوشتي در مورد استفاده از خمير مرغ در حليم و كباب مي‌گويد: ما كاري نداريم كه خمير مرغ استاندارد كجا استفاده مي‌شود. مسئله وزارت بهداشت با محصولاتي است كه به اسم خمير مرغ فروخته مي‌شود. ما وارد اظهارنظر ديگران نمي‌‌شويم چون ممكن است فردا كسي راجع به جوجه، بلدرچين و… اظهارنظر كند.

افزايش قيمت گوشت و فرآورده‌هاي آن از يك سو و نياز مردم به مصرف پروتئين گوشتي از سوي ديگر راه‌هاي جديدي را جلوي متخلفان باز كرده است. حال بايد ديد خمير مرغ كه نوع استاندارد آن در همه جاي دنيا استفاده مي‌شود سر از كدام محصول خوراكي درخواهد آورد.

بخشنامه‌اي درباره خمير مرغ

چندي پيش اداره كل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي طي بخشنامه‌اي استفاده از خمير مرغ در محصولات فرآورده‌هاي گوشتي را ممنوع اعلام كرد. براساس اين بخشنامه توليد و استفاده از گوشت جداسازي شده به روش مكانيكي(خمير مرغ و گوشت) در تمامي واحدهاي فرآورده‌هاي گوشتي داراي مجوز از اين سازمان و واحدهاي تابعه با توجه به استاندارد مربوطه ممنوع است و با متخلفان برخورد قضايي خواهد شد. واحد‌هاي توليد‌كننده بايد حداكثر يك ماه پس از ابلاغ اين دستورالعمل نسبت به اصلاح پروانه‌هاي ساخت براي حذف خمير مرغ از عنوان و فرمولاسيون آن از طريق دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اقدام كنند.

اشتراک این خبر در :