مدیر کل بهزیستی مازندران از حضور کمرنگ مسوولان در مراسم روز جهانی ناشنوایان انتقاد کرد وگفت: تاسف بار است که مسوولان برای حضوردرجمع معلولان و لمس ازنزدیک مشکلاتشان فرصتی نمی گذارند .

سید سعید آرام  در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان که در ساری برگزار شد، اعلام کرد: مسوولان در برنامه ریزی های جامعه زیر پوشش خود نیازدارند تا از مشکلات معلولان بعنوان قشری با احتیاجات خاص آگاهی یابند.

وی ادامه داد: حضور درجمع معلولان که بیان مشکلات و خواسته های آنان است می تواند مدیران و مسوولان را در برنامه ریزی ها یاری دهد.

مدیر کل بهزیستی مازندران از نامناسب بودن مبلمان و معابر شهری استان انتقاد کرد و گفت: فضای نامناسب زمینه و بستر فعالیت و حضور معلولان در جامعه را گرفته است .

وی ادامه داد: معلولان بعنوان بخشی از افراد جامعه می بایست همچون افراد سالم از خدمات و امکانات بهره مند شوند .

آرام گفت: تردد دراین فضاهای نامناسب شهری برای معلولان طاقت فرسا است و می بایست در این زمینه تلاش و کوشش جدی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: تا زمانیکه معلول بدلیل این مشکلات قادر به خروج از فضای خانه نباشد امکان فعالیت در اجتماع و بروز توانایی هایش نیست.

مدیر کل بهزیستی مازندران تعداد ناشنوایان زیر پوشش این نهاد را بیش از پنج هزار نفر اعلام کرد و گفت: بمنظور کنترل ناشنوایی درسال های اخیر طرح غربالگری نوزادان در مازندران آغاز شد .

وی ادامه داد: درسال گذشته 26 هزار نوزاد مازندران دراین طرح معاینه شدند که 330 نوزاد دچار اختلال شنوایی شناسایی و برای انجام کارهای درمانی معرفی شدند.

به گفته آرام سه ماه اول زندگی فرصت طلایی درمان اختلال ناشنوایی است.

مدیرعامل انجمن ناشنوایان مازندران نیز در این مراسم خواست تا راه اندازی اخبارناشنوایان درشبکه تبرستان بعنوان یکی از خواسته های جدی این قشر مورد توجه مسوولان قرار بگیرد .

به گفته  محمدپرگر راه اندازی اخبار ناشنوایان دسترسی این قشر را به آخرین اخبار، اطلاعات و مسائل روز را فراهم می کند .

وی با اشاره به انجام پیگیری های چندین ساله برای راه اندازی اخبار ناشنوایان ، ادامه داد : متاسفانه مدیریت صداو سیمای مرکز مازندران دراین خصوص همکاری لازم را ندارد .

مدیر عامل انجمن ناشنوایان مازندران گفت: نباید حدود شش هزار ناشنوای استان از خدمات رسانه ملی و فراگیر صدا و سیما برای دسترسی به اخبار و اطلاعات محروم بماند.

وی مسکن را بعنوان مهمترین مشکل ناشنوایان مازندران نام برد و افزود: با وجود اجرای طرح مسکن مهر و کمکهای بهزیستی ولی اکثر ناشنوایان مازندران با این مشکل مواجه هستند.

پرگر یکی از دلایل اختلاف و از هم پاشیدگی خانواده ناشنوایان را مشکل مسکن و داشتن سرپناه دانست وگفت: توجه بیشتری به تامین مسکن این قشر صورت بگیرد .

وی با قدر دانی از اداره کل بهزیستی مازندران در پرداخت تسهیلات خوداشتغالی ، افزود:این تسهیلات زمینه اشتغال و کارآفرینی بسیاری از ناشنوایان استان را فراهم کرده است .

به گفته مدیر عامل انجمن ناشنوایان مازندران پرداخت تسهیلات خوداشتغالی فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال چندین نفر فراهم شده است .

اشتراک این خبر در :