گردشگران فرانسوی که ۹هزار کیلومتر از شهرهای نانت فرانسه و لندن را با دوچرخه طی کرده و به ایران رسیده‌اند می‌گویند که چیزهای زیادی پیش از سفر به ایران شنیده بودند اما حالا که به تهران رسیده‌اند وقتی به کشورشان بازگردند موضوعات زیادی دارند که به دوستانشان از سفر به ایران بگویند.

آنتوان بالوژ، جوان 28ساله فرانسوي از 4سال پيش تصميم به سفر با دوچرخه به كشورهاي جهان گرفت. او به همشهري مي‌گويد: دليل چنين تصميمي علاقه به زندگي با مردم جهان و آشنايي با فرهنگ‌هاي مختلف بود. وي مي‌گويد با پولي كه از كار كردن در شهر نانت فرانسه به‌دست آورده تصميم گرفته 3سال به نقاط مختلف جهان با دوچرخه سفر كند. سفر او از نانت به تهران 4‌ماه به طول انجاميده و حالا كه به ايران رسيده است، مي‌گويد: آدم‌هاي زيادي را ديدم. ذهن خود را بازكردم و بدون توجه به آنچه رسانه‌ها در غرب از كشوري همچون ايران مي‌گويند سفر را شروع كردم.

از هشدار سفر تا ورود به ايران

4‌ماه پيش وقتي آنتوان بالوژ گردشگر دوچرخه‌سوار فرانسوي خواست از جنوب فرانسه سفر خود را شروع كند حرف‌هاي زيادي در مورد ايران شنيد. گروهي از دوستان جوانش سفر به ايران را خطرناك مي‌دانستند و به او هشدار داده بودند كه از مسير ايران به تاجيكستان نرود. گروهي ديگر كه بيشترشان دوچرخه‌سوار بودند و پيش‌تر نيز به ايران سفر كرده بودند به او گفتند كه حتما مسير ايران را انتخاب كند.

آنتوان بالوژ به همشهري مي‌گويد: وقتي به ايران رسيدم مردم بسيار مهربان و دوست‌داشتني را ديدم كه با آنچه در فرانسه شنيدم متفاوت بود. بالوژ تصميم دارد پس از ايران به تاجيكستان و مغولستان و پس از آن به چين و آسياي جنوب شرقي سفر كند. با همان دوچرخه‌اش به استراليا خواهد رفت و از نيوزلند به آلاسكا و در شمال آلاسكا به كانادا و آمريكاي شمالي و جنوبي سفر خواهد كرد و پس از اتمام اين سفر به فرانسه بازمي‌گردد. وي مي‌گويدكه اين سفر 60هزار كيلومتر است و 3سال طول مي‌كشد.تجربه‌هاي او از ايران اما خواندني است. نخست آنكه با حضور در ايران دريافت اين كشور به‌هيچ‌وجه شبيه به عراق و افغانستان نيست. صدور ويزاي يكماهه براي ورود او در كنسولگري ايران در شهر ترابوزان تركيه با پرداخت 75يورو برايش شگفت‌انگيز است و مي‌گويد: فكر مي‌كنم تنها كنسولگري ايران در ترابوزان است كه ويزاي ورود به ايران را ظرف يك‌روز صادر مي‌كند.

ركاب زدن در جاده‌هاي جهان

آنتوان در شرق فرانسه، وقتي در حال تعمير دوچرخه‌اش بود يك‌بار براي 5دقيقه يك دوچرخه‌سوار ديگر را ديد كه با او احوالپرسي كرد و از كنارش عبور كرد و رفت. دومين‌بار او همان دوچرخه‌سوار را 3روز بعد در آلمان ديد و يكروز و نيم با يكديگر شروع به دوچرخه‌سواري در جاده‌هاي آلمان كردند و از هم جدا شدند. در سومين ديدار آنها در مسير دوچرخه‌سواري يكديگر را يك ماه بعد در بلگراد صربستان ملاقات كردند و اين بار سفرشان با يكديگر ادامه يافت تا به تهران رسيدند. امير تموزا يك گردشگر دوچرخه‌سوار 30ساله و الجزايري‌الاصل است كه در فرانسه به دنيا آمده و در لندن زندگي مي‌كند.

آنها تصاوير و داستان سفر خود را از ابتداي شروع سفر تاكنون در وبلاگ‌هاي جداگانه‌اي به نام‌هاي wheelbeback.com و www.cycletheline.com جمع‌آوري كرده‌اند.آنتوان يك طراح سايت است كه در هر كجاي سفر كه بتواند سايت خود را تكميل مي‌كند. جالب است بدانيد امير و آنتوان هر كدام روزانه با 10دلار سفر مي‌كنند. آنها مي‌گويند كه سفر روزانه با 10دلار در اروپا به‌ويژه در آلمان، اتريش و فرانسه بسيار سخت است اما در تركيه و ايران مي‌توان با اين پول غذاي خوب خورد و سفر بسيار ارزان داشت.

امير تموزا و آنتوان بالوژ از مرز بازرگان تا تهران يكهزار كيلومتر ركاب زدند. آنها تصاوير و داستان‌هاي جالبي از تبريز، ماكو، قزوين، كرج و تهران تهيه كرده‌اند. حتي به روستاهاي كوچك سرزده‌اند و مي‌گويند به‌زودي به اصفهان و شيراز مي‌روند.

آنتوان مي‌گويد: سفر در ايران بسيار جذاب است اما يك واقعيت وحشتناك وجود دارد و آن هم شيوه رانندگي مردم ايران است و دوچرخه‌سوارها بايد بيشتر از جاده‌ها و خيابان‌ها، مراقب رانندگي مردم باشند. آنتوان مي‌گويد: خطر تروريسم و انرژي هسته‌اي در ايران وجود ندارد اما بزرگ‌ترين خطر در اين كشور شيوه رانندگي وحشتناك مردم است. وي مي‌گويد: مردم ايران واقعا خوب و دوست‌داشتني هستند اما نمي‌دانم چرا وقتي سوار خودرو مي‌شوند همه‌‌چيز تغيير مي‌كند.امير تموزا هم همين نظر را دارد. امير به همشهري گفت: 500متر كه از مرز ايران وارد شديم يك‌نفر ما را به شام دعوت كرد و روزهاي بعد هم همين اتفاق افتاد. مردم هرروز از ما مي‌پرسند از كجا آمده‌ايم و آيا همه‌‌چيز مرتب است؟ من فكر مي‌كنم اين موضوع بسيار مهمي در ايران است. به‌گفته امير، تحت‌تأثير رسانه‌ها و خبرهاي منفي در غرب، مردم اروپا از ايران بي‌دليل مي‌ترسند.

او مي‌گويد: مردم در غرب فكرمي‌كنند ايران شبيه به عربستان است و زنان در آن حق رأي ندارند. اما ايراني‌ها بسيار متفاوت از عرب‌ها هستند و حتي با كشورهاي همسايه‌شان تفاوت‌هاي زيادي دارند. امير و آنتوان مي‌گويندكه بار ديگر نيز به ايران سفر خواهند كرد تا مناطق جنوبي كشور را ببينند و در جاده‌هاي جنوبي ركاب بزنند و با فرهنگ ايران بيشتر آشنا شوند.

اشتراک این خبر در :