دلاور حیدرپور رئیس جهاد کشاورزی مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از صادرات بیش از دویست میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی از این استان به خارج از کشور خبر داد.
دلاور حیدرپور طی سخنانی در نشست با صادرکنندگان بخش کشاورزی استان که در محل سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد اظهار داشت: با توجه به پتانسیل های بالایی که مازندران در تولیدات محصولات بخش کشاورزی دارد، اما در برخی محصولات دچار کمبودهایی هستیم که نیازمند واردات هستیم.
وی با بیان اینکه برای تنظیم بازار و حمایت از تولید باید صادرات داشته باشیم گفت: مازندران سالانه200  میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد که از روند رو به رشدی برخوردار است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در بخش لبنی شاهد رشد 30 درصدی در استان هستیم افزود: مازندران کانون خوبی برای تولیدات بخش طیور است.
حیدرپور اظهار داشت: با توجه به شرایط و پتانسیل های تولیدی که در کشور وجود دارد باید محصولات کشاورزی را که مزیت خوبی برای تولید دارند افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از محصولات کشاورزی از مزیت صادرات خوبی برخوردار نیستند گفت: بخش کشاورزی باید به گونه ای رشد کند تا صادرات به سمت تراز مثبت پیش رود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: در سال 81 و 82 صادرات بخش کشاورزی از واردات آن بیشتر بوده که متاسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که تراز بازرگانی بخش کشاورزی منفی می باشد و مازندران با توجه به پتانسیل های بالایی که دارد این توانایی را دارد به سمت تراز مثبت پیش رود.
حیدرپور یادآور شد: حمایت از صادرات به عنوان یک اصل پذیرفته شده است و باید از تولید به صورت عام حمایت شود و حمایت از تولید داخل، توسعه صادرات را به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه حضور در بازارهای جهانی دارای سلیقه های خاصی همچون بسته بندی متفاوت با داخل کشور است گفت: صادرات باید بر اساس بازار هدف مدنظر باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: دولت باید برای توسعه صادرات و حمایت از تولیدات داخلی زمینه هایی همچون سرعت و روان سازی امور با مشکلات کمتر را برای صادرکنندگان فراهم کند.
حیدر پور با ابراز نگرانی از بخش حمل و نقل جهت صادرات محصولات کشاورزی گفت: حمل و نقل دریایی سبب کاهش بسیاری از هزینه ها در صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای آسیای میانه می شود که این ظرفیت در دریای خزر وجود ندارد و سبب می شود صادرکنندگان هزینه های بالایی را برای صادرات پرداخت کنند.
وی خواستار کشتی های مجهز به سرد خانه که انتقال سریعتر محصولات کشاورزی به کشورهای آسیای میانه را دارند شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: متاسفانه در بخش اطلاع رسانی جهت قیمت و وضعیت محصولات کشاورزی که در اختیار صادرکنندگان جهت ورود به بازارهای هدف قرار گیرد دچار کمبودهایی هستیم که نیازمند است دستگاه های متولی توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
حیدرپور در بخش دیگری از سخنان خود به مسؤولیت تنظیم بازار از امسال به وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: مسؤولیت اصلی صادرات در کشور بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید از ظرفیت های موجود استفاده صحیح کنیم.
وی با اعلام اینکه 50 درصد تولید مرکبات کشور در مازندران انجام می شود گفت: ظرفیت بالایی جهت صادرات مرکبات وجود دارد که متاسفانه در حال حاضر از این ظرفیت کمتر استفاده می شود.
حیدر پور ادامه داد: پایانه صادرات گل و گیاه در غرب استان 15 سالی است که هزینه هایی صورت می گیرد اما هدفدار نیست.
وی خواستار رعایت فرهنگ و اخلاق صادراتی در امر صادرات محصولات کشاورزی شد و افزود: صادرکنندگان باید منافع خود و کشور را در بازار هدف در نظر بگیرند و استانداردهای لازم را جهت صادرات محصولات کشاورزی
به خصوص کیوی و مرکبات رعایت کنند.
او در پایان گفت: استان مازندران در 14 محصول دارای رتبه نخست در کشور است که امیدواریم بتوانیم در بازارهای صادراتی هم دارای رتبه اول باشد.
در ادامه غلامرضا عشریه طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی محصولات کشاورزی است و مازندران دارای ظرفیت بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد باید تلاش برای
صادرات محصولات در کشورهای منطقه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان نیازمند حمایت و پشتیبانی همه جانبه در بخش صادرات محصولات کشاورزی هستند گفت: عدم حمایت از صادرکنندگان سبب حضور کم رنگ در بازارهای هدف خواهد شد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران ادامه داد: صادرکنندگان با ریسک بالای برگشت سرمایه در بازار هدف حضور کمرنگ دارند که این برای ما راضی کننده نیست.
عشریه تصریح کرد: جوایز صادراتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی سبب حمایت از آن ها خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای منطقه از تجربه دیگر کشورها استفاده کرد گفت: صادرکنندگان مازندرانی انتظار حمایت صد درصدی ندارند و حداقل انتظار آنان پشتیبانی و حمایت است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران با ابراز نگرانی از دریافت بهره بانکی 25 درصدی از سوی  بانک ها از بخش های تولیدی گفت: دریافت این میزان بهره بانکی از فعالین بخش اقتصادی بازار خوبی را برای صادرات در بازار منطقه بوجود نخواهد آورد.
عشریه اظهار داشت: متاسفانه صادرکنندگان از قرنطینه محصولات کشاورزی ابراز نگرانی می کنند.وی ادامه داد: صدور گواهی دامپزشکی با مشکل انجام می شود و از سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان انتظار داریم مشکلات در حوزه صادرات محصولات شیلاتی را هم رفع کنند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران یادآور شد: از ابتدای امسال تعرفه کیوی جهت صادرات بسیار بالا است و از سازمان جهاد کشاورزی انتظار داریم تعرفه این محصول را برای صادرات کاهش
دهد.
عشریه ادامه داد: در استان جایگاه انجمن برنج خالی بوده و خوشبختانه مجوز تأسیس شورای برنج را از اتاق ایران اخذ کردیم.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم فعالین اقتصادی در بازارهای منطقه در زمینه محصولات کشاورزی از جمله مرکبات، کیوی، گل و گیاه، صنایع غذایی، لبنیات، شیر، فروش مرغ و بخش شیلاتی شامل تولید انواع ماهی فعالیت چشمگیری داشته باشند

اشتراک این خبر در :