رئیس جمهور در حالی برای دومین بار عازم نیویورک می‌شود که همزمانی با مذاکرات هسته‌ای، بر اهمیت این سفر افزوده است.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در حالی برای دومین بار عازم نیویورک مقر دائمی سازمان ملل متحد برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی این نهاد بین‌المللی می‌شود که سفر وی با توجه به همزمانی با مذاکرات هسته‌ای به برهه حساس و تعیین‌کننده تبدیل خواهد شد.

سفر روحانی در حالی صورت می‌گیرد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک و به صورت همزمان، مذاکرات هسته‌ای با کشورهای عضو 1+5 را هدایت می‌‌کند؛ مذاکراتی که در تیرماه سال جاری به دلیل اختلافات دوجانبه به نتیجه نرسید.

همراهان روحانی چه کسانی هستند

مهمترین همراهان روحانی در سفر به نیویورک اعضای دفتر و مشاورین وی خواهند بود.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور که البته طی چند ماه اخیر نامش به کرات به عنوان یکی از نامزدهای اصلی برای تصدی ریاست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ذکر می‌شد، حسین فریدون دستیار ارشد اجرایی رئیس جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور و همچنین مسئولین تشریفات ریاست جمهوری به مدیریت بهمن حسین‌پور معاون تشریفات دفتر رئیس جمهور از همراهان روحانی خواهند بود.

تیم رسانه‌ای متشکل از خبرنگاران صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا نیز با رییس جمهور راهی نیویورک می‌شوند.

ابوطالبی غایب بزرگ

یکی از اصلی‌ترین غائبین این سفر را می‌توان حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور عنوان کرد. ابوطالبی که قرار بود به عنوان رئیس نمایندگی ایران در سازمان ملل در این سفر همراه رئیس جمهور باشد، با اقدام یک جانبه کنگره آمریکا در ممنوعیت ورود وی به این کشور از تصدی این پست بازمانده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون به دلیل اقدام غیرقانونی آمریکایی‌ها از معرفی جانشین برای وی خودداری کرده است.

از نیویورک به آستاراخان

سفر روحانی از روز 31 شهریور ماه با عزیمت وی به نیویورک و فرود هواپیما در فروگاه جان‌اف‌ کندی آغاز خواهد شد و تا روز ششم مهرماه به طول خواهد انجامید.

روحانی پس از سفر به نیویورک به طور مستقیم عازم بندر آستاراخان روسیه خواهد شد تا در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر به منظور تنظیم نظام حقوق این دریاچه حضور یابد.

دیدار با ایرانیان و مصاحبه با شبکه های آمریکایی

روحانی در نیویورک برنامه‌های گوناگونی خواهد داشت که مهم‌ترین آن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد بود.

سخنرانی روحانی بر اساس فهرست اسامی کشورها طبق چینش حروف الفبا تعیین خواهد شد.

دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا و همچنین مصاحبه با چندین شبکه آمریکایی و خارجی جزو مهمترین برنامه‌های روحانی است که در این سفر انجام خواهد شد.

دیدار با سران کشورهای خارجی

یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های روحانی در این سفر دیدارهای دوجانبه با سران کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواهد بود.

نکته قابل توجه در این باره این است که سفر روحانی به این اجلاس و دیدار با مقامات کشورهای مختلف دنیا در سال گذشته محدود به کشورهای غربی بود و تنها رئیس جمهور بولیوی بود که موفق به دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان شد.

اشتراک این خبر در :