وزارت بهداشت اعلام کرد ۲۰۶ قلم دارویی که از لحاظ ریالی بیشترین مصرف را دارد ارزان می‌شود.

مهدي پير صالحي با اشاره به ورود اين محصولات از مهر ماه، گفت: اميدواريم بيماران از آبان‌ماه اين كاهش قيمت را احساس ‌كنند. در مجموع در اقلام خاص از اين 206قلم دارو از 10درصد تا 70 تا 80درصد كاهش قيمت خواهيم داشت. اين 206قلم دارو به‌طور متوسط حدود 28درصد ارزان خواهند شد.

وي با اشاره به صرفه جويي 105ميليون يورويي به‌دنبال انجام اين اقدامات در يك دوره 6ماهه افزود: كاهش قيمت مربوط به داروهايي است كه از لحاظ ريالي بيشترين مصرف را داشته‌اند. در اين زمينه سقفي تعيين كرده‌ايم كه از سقف مورد نظر به بالا، مشمول واردات موازي مي‌شوند. قيمت آن دسته از داروهايي هم كه كمتر از سال قبل فروش داشتند را در مذاكرات با شركت‌ها كاهش خواهيم داد.

پير صالحي در تشريح جزئيات اين كاهش قيمت‌ها به ايسنا گفت: شركت‌هاي مادر ورود دارو، قيمت‌گذاري‌شان در ايران را با ضوابط خودشان انجام مي‌دادند و قيمت دارو‌ها در بازار ايران بالاتر از آن كشورها بود. بر اين اساس جلساتي با شركت‌هاي وارد‌كننده داشتيم و مقرر شد براي كاهش قيمت‌ها با شركت‌هاي توليد‌كننده هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهند. بحثي هم با عنوان واردات موازي مطرح شد تا بتوانيم از اين طريق هم قيمت‌ها را كاهش دهيم.

براين اساس حدود 206قلم دارو كه بيشترين مصرف ريالي را داشتند انتخاب كرده و به فراخوان عمومي گذاشتيم تا به اين ترتيب شركت‌هايي كه مي‌توانند از كشورهاي همسايه اين داروها را تأمين كنند، قيمت را به ما اعلام كنند. نهايتا قيمت‌ها اعلام شد و پس از بررسي قيمت‌ها، درعمده موارد خود شركت‌هاي نماينده توانستند كاهش قيمت را لحاظ كنند.

اشتراک این خبر در :