یک هفته بعد از مرگ پیشکسوت کوهنوردی در ارتفاعات دنا جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر شد.

اين پيشكسوت 70 ساله كوهنوردي كه عباسعلي نوري نام داشت روز 12شهريورماه همراه با گروه 5نفره‌اي از كوهنوردان اهواز و شيراز راهي سميرم شد تا همراه اعضاي گروه به يكي از قله‌هاي دنا به نام قاچ مستان صعود كند. او كه 45 سال سابقه كوهنوردي داشت به‌عنوان سرپرست، گروه را هدايت مي‌كرد و طبق برنامه‌ريزي انجام شده برنامه صعود روز پنجشنبه آغاز شد و تيم كوهنوردي شب به جان‌پناه رسيدند تا خود را براي صعود به قله آماده كنند.

مرحله اصلي صبح روز جمعه آغاز شد و كوهنوردان ساعت 5صبح تلاش‌شان را براي صعود آغاز كردند اما درحالي‌كه مسافت چنداني تا قله باقي نمانده بود يكي از اعضاي گروه از ادامه مسير انصراف داد. به همين دليل سرپرست گروه نيز همراه او در همانجا ماند تا ساير نفرات به مسير ادامه دهند. چند ساعت بعد اعضاي تيم بعد از فتح قله در راه بازگشت به 2عضو ديگر ملحق شدند اما در راه بازگشت خستگي نفرات باعث شد بين آنها فاصله بيفتد.

يكي از نفرات گروه در اين‌باره مي‌گويد: «آقاي نوري به‌عنوان آخرين نفر حركت مي‌كرد تا اينكه ديگر متوجه او نشديم و او را گم كرديم. هوا هم تاريك شده بود و نمي‌توانستيم كاري كنيم. به همين دليل از گروه امداد و نجات درخواست كمك كرديم و عمليات نجات شروع شد. بي‌خبري از مربي‌مان براي مان خيلي سخت بود و دلشوره عجيبي داشتيم تا اينكه بالاخره بعد از 18ساعت جست‌وجو پيكر نيمه جان مربي در حفره‌اي 20متري پيدا شد.

گويا آقاي نوري به‌دليل شكستن يخ زير پايش داخل يخچال سقوط كرده بود و چون از يكديگر فاصله داشتيم متوجه اين حادثه نشده بوديم.» اين عضو گروه كوهنوردي ادامه مي‌دهد:« بالاخره پيكر مربي از كوه پايين آورده و به پزشكي قانوني تحويل داده شد. متخصصان پزشكي قانوني شكستگي دنده و خونريزي داخلي را علت مرگش اعلام كردند. آنها گفتند آقاي نوري 8ساعت پس از سقوط زنده بود اما به‌دليل اينكه گروه امداد و نجات نتوانست او را در همان ساعت‌هاي اوليه پيدا كند جان باخت. مرگ او ضايعه بزرگي براي جامعه كوهنوردي است» در همين حال ميلاد نوري، فرزند اين پيشكسوت كوهنوردي نيز به همشهري مي‌گويد:«پدرم عاشق ورزش كوهنوري بود و بيش از 108مرتبه از 16جبهه به قله دماوند صعود كرده بود. او همچنين بيشتر قله‌هاي داخلي را فتح كرده و كوهنوردان زيادي را آموزش داده بود.»

اشتراک این خبر در :