فدریکا موگرینی، وزیر خارجه ایتالیا در نخستین اظهارات خود پس از انتحاب شدن به عنوان مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد تا ماه نوامبر ۲۰۱۴ توافق جامع هسته‌ای با ایران بدست آید.

به گزارش ايرنا، فدريكا موگرینی همواره در جهت حل مساله هسته ای ایران ابراز خوشبینی کرده و معتقد است پس از دستیابی به یک توافق نهایی، اوضاع در منطقه خاورمیانه نیز تغییر خواهد کرد.

وی همچنین تاکید دارد که ایران می تواند نقشی مثبت در ثبات منطقه خاورمیانه ایفا کند.

وزیر خارجه ایتالیا روز دوشنبه در نخستین اظهارات خود به عنوان جانشین کاترین اشتون در مسوولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در آستانه سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به کشورش در گفت وگویی با روزنامه ایتالیایی ˈکوریره دلاسرا ˈ نسبت به رسیدن به یک توافق جامع میان ایران و 1+5 در خصوص برنامه هسته ای صلح آمیز تا ماه نوامبر 2014 ابراز امیدواری کرد.

وی گفت: اتحادیه اروپا می بایست در سال های آینده کارهای زیادی در منطقه خاورمیانه انجام دهد. البته اوضاع این منطقه انفجاری بوده و بحران در سوریه و عراق تکان دهنده است.

وی تاکید کرد: اروپا می تواند و باید به گفت وگو میان قدرت های مختلف منطقه کمک کند و آنها را به این عنوان برسمیت بشناسد و سعی کند کشورهایی که احساس خطر مشترک از داعش می کنند را به هم نزدیک کند. ما می توانیم مکانیزم هایی را در تمام منطقه فعال کنیم و نقش فعال ما مورد نیاز و قابل قبول است.

موگرینی همچنین با اشاره به بحران اوکراین ضمن انتقاد شدید از پوتین، هشدار داد: رییس جمهور روسیه برخلاف منافع مردمش عمل می کند و تنها راه حل دیپلماتیک برای خروج از بحران وجود دارد.

موگرینی که تا ماه نوامبر آینده، زمان تشکیل کمیسیون اروپا، همچنان وزیر خارجه ایتالیا است ، گفت: رییس جمهور روسیه تعهدات را نقض کرده است. رسیدن به یک راه حل سیاسی به نفع همه است اما هر بار که پایه های یک تفاهم ریخته شد، پوتین به تعهداتش عمل نکرد . دیپلماسی راه دیگری ندارد.

وی گفت: این به نفع همه است که کشورهایی که در یک فضای جغرافیایی قرار دارند با یکدیگر همکاری کنند، اما این آن چیزی نیست که هم اکنون رخ می دهد. اقدامات روسیه مانند تجاوز نظامی و تحریکات در خلاف این جهت است.

یکی از چالش های اصلی موگرینی جوان ترین وزیر خارجه ایتالیا که روز شنبه هفته جاری در اجلاس رهبران اتحادیه اروپا به عنوان جانشین ˈکاترین اشتونˈ نماینده عالی سیاست خارجه اتحادیه اروپا انتخاب شد ، تغییر مسیر سیاست خارجی این اتحادیه است که اغلب بخاطر نداشتن موضعی قوی و مشترک در قبال بحران ها و جنگ های در مجاورت اروپا، تحت انتقاد قرار گرفته است. بدین ترتیب موگرینی باید به 28 کشور عضو اتحادیه اروپا صدایی واحد بدهد، سیاستی که گفته می شود کاترین اشتون موفق به انجام آن نشد.

بحران در اوکراین، زنگ خطر تروریسم در غرب، تحولات سیاسی درعراق و رابطه با سوریه در قبال داعش از دیگر چالش های موگرینی محسوب می شود.

اشتراک این خبر در :