به گزارش پایگاه خبری کیاپرس : نادر آهنگر معاون فنی مرکز بهداشت استان مازندران گفت: دکتر نادر آهنگر معاون فنی مرکز بهداشت استان مازندران در آخرین روز از هفته دولت ضمن تبریک این هفته به کارکنان خدوم و زحمتکش بویژه کارمندان بهداشت و درمان استان، خواستار توجه کارمندان به سلامت خود از جنبه‌های جسمی ، روانی، اجتماعی و معنوی  بوده و لزوم رعایت اصول بهداشتی و سلامتی در محیط کار را از نیازهای ضروری کارمندان دانستند.
وی افزود: کارمندان نباید از سلامت خود در محیط کار غافل شوند چراکه تقریبا” هر کارمندی بیش از یک سوم زندگی خود را در محیط کار بسر می‌برد و احتمال وجود انواع عوامل خطر فیزیکی و ارگونومیکی برحسب شرایط محیط کار می‌تواند سلامت کارمندان را به مخاطره افکند. مشکلات عضلانی –اسکلتی بویژه احساس ناراحتي در ستون فقرات، يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي شغلي در ميان کارمندان در سطوح مختلف ادارات است. بيماري ستون فقرات در ميان مشاغل اداري بسيار رايج تر از مشاغل صنعتي است. کارمندان به دليل عدم آگاهي صحيح از نحوه قرار گرفتن در پشت ميز رايانه و برخاستن از آن و همچنين کم تحرکي، بيشتر از بقيه مشاغل در معرض خطر ابتلا به درد گردن و کمردرد هستند (حدود 50 درصد از بیماری های ناشی از کار در کارمندان).
دکتر آهنگر اضافه کرد: از آنجاییکه در محیط‌های اداری، بیشتر فعالیت ها به صورت نشسته انجام می شود، محیط های کاری باید به نحوی باشد که فرد در صورت استفاده از رایانه یا دیگر ابزار دیجیتال، کمترین آسیب را ببیند.چیدمان میز، صندلی و رایانه برای کاربر باید به نحوی باشد که آسیب های درازمدت به دنبال نداشته باشد.


وی رعایت اصول ارگونومی و اصول اساسی بهداشت محیط کار را امری مهم در پیش گیری از این بیماری ها دانست و ادامه داد: صندلیدر محیط های اداری باید قابل تنظیم باشد و فردی که قرار است از آن استفاده کند باید بتواند ارتفاع صندلی را با قد خود تنظیم کند. صندلی استاندارد دارای دسته است و پشتی آن به گونه ای است که از ستون فقراتحمایت می کند و شیب مناسبی دارد.
وی تاکید کرد: صفحه رایانه باید در ارتفاع مناسبی قرار داشته باشد، به نحویکه کاربر مجبور نباشد گردن خود را خم کند و نقطه دید فرد باید منطبق با بالای صفحه رایانه بوده و اگر کاربر به صورت دایم نشسته است، باید زیرپایی تا از فشار اضافی به ستون فقرات کمری جلوگیری شود، همچنین فاصله مناسب با صفحه نمایش رایانه حدود 30 سانتی متر است (تقریبا به اندازه طول دست شخص).
وی افزود: علاوه بر چیدمان وسایل کار، اعمال روش های کاری مناسب هم ضروری است. به عنوان مثال کارمند حتما باید دقایقی در روز به استراحت بپردازد و با انجام نرمش های ساده کششی بصورت نشسته روی صندلی یا ایستاده کنار صندلی هر 45 دقیقه تا یکساعت یکبار از بی‌تحرکی خود جلوگیری نماید.
مسئله بعدی که در محیط اداری حائز اهمیت است، مسئله رعایت بهداشت عمومی مناسب در محیط است. داشتن تاسیسات عمومی مناسب، پاکیزگی محیط، نظافت کف و دیوارها و رنگ مناسب، تهویه مناسب و استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب از ابتدایی ترین مواردی است که یک محیط اداری باید از آن برخوردار باشد.
از دیگر مسائل مهم در سلامت کارمندان که توسط معاون فنی مرکز بهداشت استان مازندران بیان شد: معاینات دوره‌ای کارمندان، تغذیه مناسب در محیط کار، داشتن زمان استراحت و انجام ورزش های گروهی می باشد. تفریح سالم و به موقع می تواند در بهبود شرائط کمی وکیفی شغلی و همچنین بهره وری افراد کمک کند. کارمندان برای حفاظت از سلامت و پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی و ایجاد نشاط و شادی خود بهتر است روزانه به مدت 20 دقیقه در ورزشهای گروهی هوازی به ویژه همراه با همکاران شرکت نمایند. مدیران ادارات می‌توانند با اعطای پاسهای اداری ورزشی به این امر کمک نمایند. لازم به یادآوری است که شعار«انسان سالم محور توسعه» باید سرلوحه برنامه‌ریزی همه مدیران برای رشد، توسعه و بالندگی کشور و جامعه باشد.

اشتراک این خبر در :