بازپرس‌های سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با انتشار گزارشی اعلام کردند که تروریست‌های داعش در سوریه مرتکب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، کمیسیون رسیدگی به امور سوریه سازمان ملل در گزارش 45 صفحه ای خود نوشته است نیروهای گروه تروریستی داعش در شمال سوریه روند مستمری را برای القای ترس آغاز کرده اند که شامل اعدام در ملاءعام، قطع اعضای بدن و شلاق زنی است.

بر اساس این گزارش که امروز در ژنو منتشر شد، خشونت و درگیری در مرزهای سوریه گسترش یافته است و افراط گرایی به تشدید این قساوت ها می انجامد.

گزارش یادشده که هشتمین گزارش تحقیق و تفحص کمیسیون سوریه در سازمان ملل است بر اساس مصاحبه با 480 نفر و بررسی اسناد گرد آمده توسط اعضای این کمیسیون نوشته شده و هدف از آن تشکیل پرونده ای برای بررسی جرایم در آینده است.

این گزارش می افزاید: اعدام در ملاء عام به رویه ای متداول در روزهای جمعه در شهر ˈالرقهˈ تبدیل شده است و گروه تروریستی داعش کنترل مناطق بسیاری در استان حلب را در دست دارد.

کودکان معمولا در این صحنه ها حضور دارند که به شکل گردن زنی یا تیراندازی به سر اعدام شونده از فاصله نزدیک انجام می شود، اجساد معمولا روی صلیب سه روز بعد از اعدام در محل می مانند تا هشداری برای ساکنان محلی باشد.

نیروهای گروه تروریستی تکفیری داعش مرتکب شکنجه، قتل و کوچاندن اجباری غیرنظامیان در حلب و الرقه شده اند که با جرم علیه بشریت مساوی است.

پائولو پنهیرو حقوقدان برزیلی و رییس این کمسیون که از سال 2011 تشکیل شده است، با صدور بیانیه ای گفت: داعش تهدیدی قطعی برای غیرنظامیان به ویژه اقلیت ها در مناطق تحت کنترل خود در سوریه و به طور کلی منطقه است.

این هیات که ˈکارلا دل پونتهˈ بازپرس پیشین سازمان ملل متحد در زمینه جرم و جنایت نیز عضو آن است فهرستی محرمانه از مظنونانی تهیه کرده اند که باید در دادگاهی بین المللی به دلیل جنایت علیه بشریت حاضر شوند.

پنهیرو گفت: اگر برقراری صلح مستمر در سوریه مد نظر باشد، مسئولیت پذیری را باید در هر توافقی در آینده در نظر بگیریم، جان بسیاری از انسان ها (در این درگیری) از دست رفته و شمار قابل توجهی بی خانمان شده اند.

اشتراک این خبر در :