شهردار تهران گفت: با مسئله تفکیک جنسیتی مخالفم و آنچه را که دنبال می‌کنم آنگونه نیست که برخی عنوان می‌کنند.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در اجلاس اساتید در سالن صبای مشهد اظهار کرد: من در صحبت‌ها در نماز جمعه اعلام کردم که با تفکیک جنسیتی مخالفم. برخی گفتند قالیباف بعد از انتخابات غیرت پیدا کرده در حالی که همه این حرف‌ها کذب است و در این مساله من گفته‌ام که کرامت بانوان برای ما در اولویت است.

وی ادامه داد: برخی با جوسازی و بیان سخنان کذب اعلام کردند که قالیباف منشی خانم در شهرداری نمی‌خواهد و من در سال 85 گفتم که 10 درصد مدیران در شهرداری باید خانم باشند و ابلاغ کردم و نوشتم بکارگیری بانوان به عنوان منشی در شهرداری ممنوع است زیرا به دنبال حفظ کرامت بانوان بودم و این هدف‌گذاری بر اساس سبک زندگی اسلامی دنبال شد.

قالیباف با تاکید بر اینکه ما امروز در دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم، افزود: دو عنصر فرهنگ و اقتصاد همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است و در این میان سبک زندگی اسلامی می‌تواند ما را در دو مقوله فرهنگ و اقتصاد به موفقیت برساند.

شهردار تهران بیان کرد: سبک زندگی اسلامی نباید مورد غفلت باشد، زیرا ما راهی جز حرکت در مسیر سبک زندگی اسلامی و تشکیل دولت اسلامی نداریم و برای تحقق این امر نیازمند دو عنصر مهم و حیات بخش نظیر تمدن نوین اسلامی و اتکاء به سرمایه مردمی هستیم.

وی تصریح کرد: در هر برنامه‌ریزی اگر مردم در رأس نباشند، محکوم به شکستند و نظام اسلامی همواره با مشارکت و کمک مردم توانسته به موفقیت‌های بزرگی دست یابد، همانطور که در انقلاب اسلامی و جنگ 8 ساله با کمک مردم به پیروزی رسیدیم، بنابراین رسیدگی به مبحث فرهنگ و اقتصاد و حرکت در مسیر سبک زندگی اسلامی نیازمند مشارکت مردم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مولد بودن و نه مقلد بودن باید در حوزه تمدن اسلامی موضوعیت داشته باشد، افزود: اینکه امروز چرا فرهنگ و اقتصاد ما در جایگاه مطلوبی قرار ندارد، ناشی از مقلد بودن و مولد نبودن است.

شهردار تهران بیان کرد: مؤلفه‌های قدرت، ثروت، معرفت و منزلت باید در جامعه تولید شود، زیرا هر کدام از این مؤلفه‌ها در پیشرفت فرهنگی و اقتصادی مؤثر است و بی‌تردید اگر این عناصر به صورت ناعادلانه، ناشیانه و بدون برنامه‌ریزی بکار گرفته شود، موجب ضرر و فساد می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز اگر بخواهیم ثروت را به منزلت تبدیل کنیم، نباید به دنبال خرید ماشین 5 میلیاردی باشیم و به مردم فخر بفروشیم چراکه این امر ما را به بی‌راهه می‌کشاند و موجب عقب‌گرد ما در حوزه‌های مختلف خواهد شد.

قالیباف با اعلام اینکه نظام اسلامی همواره در تولید مقلد بوده، اما مولد نبوده، افزود: اگر این چرخه اصلاح شود، سبک زندگی اسلامی مورد توجه بوده و آنگاه به هدف تشکیل دولت اسلامی نیز دست خواهیم یافت.

  • ارتقای فرهنگ و اقتصاد هدف مدیران باشد

شهردار تهران ابراز کرد: مقام معظم رهبری بر مساله فرهنگ و اقتصاد و سبک زندگی اسلامی تاکید دارند طوری که در تمامی سال‌های گذشته شعارهای سال بر محور فرهنگ و اقتصاد بوده است و به جرأت می‌توانیم اعلام کنیم که دلایل این نامگذاری ناشی از ضعف در این دو حوزه است.

وی یادآور شد: ما کارنامه موفقی در بخش فرهنگ و اقتصاد و مجموعه کارکردهای اجرایی نظام اسلامی نداریم و در این راستا رهبری فرمودند فرهنگ در کشور مظلوم واقع شده و این در حالی است که این مقوله اصلی اساسی و پیامبر(ص) نیز با فرهنگ اسلام را توسعه دادند و هرگز با قدرت نظامی پیش نرفتند.

قالیباف عنوان کرد: تاریخ نشان داده است که تمدن اسلامی هنگامی در مسیر درست قرار می‌گیرد که به فرهنگ توجه شود؛ چراکه تحقق این امر ریشه در فرهنگ اسلامی دارد.

شهردار تهران با اعلام اینکه دانش و دانایی باید در کنار دین و ایمان قرار گیرد، افزود: دانش و دانایی بدون دین و ایمان ما را به سعادت نمی‌رساند و در این رابطه عنصر خلاقیت هم نقش بزرگی دارد و نباید به خلاقیت بی‌توجهی شود.

وی ادامه داد: خلاقیت و مولد بودن در جامعه اسلامی هنگامی اتفاق می‌افتد که آزادی اندیشه وجود داشته باشد و در این میان نباید رهنمودهای رهبری در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف مورد غفلت، برخوردهای سطحی و کوتاه نگرانه قرار بگیرد.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز در دانشگاه‌ها نیازمند توجه به خلاقیت هستیم، اظهار کرد: این امر یک عنصر مهم در تحقق تمدن نوین اسلامی است و در این راستا کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه باید از بحث‌های سطحی و زودگذر به سمت موضوعات عمیق و جدی حرکت کند تا جوش، خروش و نشاط در دانشگاه ایجاد شود.

شهردار تهران تاکید کرد: به راستی اگر دانش و دانایی در بستر دین و ایمان در کنار عنصر خلاقیت و آزاداندیشی مورد توجه قرار بگیرد، پیشرفت و توسعه به معنای واقعی کلمه اتفاق خواهد افتاد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر باید مسیر رشد و تعالی و سعادت را طی کنیم و من معتقدم که برای تحقق این مقوله باید یک افق و چشم‌انداز مشخص تعریف شود. البته در این مسیر باید آرمان‌ها و واقعیت‌ها مورد توجه قرار گیرد، زیرا ما برای دست یابی به رشد و تعالی و حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی نمی توانیم بدون در نظر گرفتن آرمان‌ها و واقعیت‌ها پیش برویم.

  • بحث سبک زندگی اسلامی از جایگاه مهمی برخوردار است

قالیباف با تاکید بر اینکه تاثیرگذاری اقتصاد و فرهنگ بر مقوله تمدن نوین اسلامی غیرقابل انکار است، گفت: رهبری هنگامی که در حوزه تمدن اسلامی صحبت می‌کنند به پنج مقطع شکل گیری اشاره می‌کنند و بر این اساس انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی و ساختن کشور و امت اسلامی از مواردی است که مقام معظم رهبری در حوزه تمدن اسلامی به آن اشاره داشته‌اند.

شهردار تهران تاکید کرد: 35 سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و در تمامی این سال‌ها سلایق مختلفی وارد عرصه شده است، اما برآیند همه آنها نشان می‌دهد که هیچکدام از آنها کارنامه قابل قبولی نداشته و نتوانسته‌اند یک دولت اسلامی را شکل دهند.

وی تصریح کرد: جوهره نظام اسلامی، رشد و تعالی است و در این جوهره کار فرهنگی قرار گرفته و در این رابطه عنصر سبک زندگی اسلامی هم باید مورد عنایت ویژه قرار بگیرد و مساله و دغدغه همه ما باشد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در زمانیکه من کارم را در شهرداری شروع کردم این بخش را از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل کردم، اظهار کرد: بحث سبک زندگی اسلامی در شهرداری از زمانی شروع شد که من این سازمان خدماتی را به یک نهاد اجتماعی تبدیل کردم هر چند که در آن زمان هم برخی از دوستان من را مورد نقد و انتقاد قرار دادند و گفتند سبک زندگی مربوط به فرهنگ غرب است، در حالی که این مساله مهمترین موضوع در تمدن سازی اسلامی است و نقطه آغاز محسوب می‌شود.

شهردار تهران تاکید کرد: بی‌تردید سبک زندگی اسلامی آنقدر گستره دارد که همه موضوعات را در خود نهفته داشته و در عین حال همه تمدن‌ها را هم به فراموشی نسپرده است.

وی بیان کرد: امنیت، سلامت و معنویت در سایه سبک زندگی اسلامی، تحقق پیدا می‌کند و از سوی دیگر این الگوی زندگی موجب کاهش نابسامانی‌ها در حوزه سلامت اجتماعی، کاهش آمار طلاق و کاهش مصرف‌گرایی می‌شود.

قالیباف عنوان کرد: امروز برای تحقق سبک زندگی اسلامی و تمدن سازی جدای از سایر مولفه‌ها به چهار لایه نیازمندیم؛ لایه اول مقام معظم رهبری هستند که وظیفه ایشان بسیج منابع، سیاستگذاری، هدایت و دشمن‌شناسی است. در لایه دوم نخبگان قرار دارند که رسالت و ماموریت آنها، تحقق خواسته‌های رهبری و انتظارات مردم است.

شهردار تهران ادامه داد: در لایه سوم مدیران عالی نظام وظیفه دارند که حفظ تولید و زنجیره تولید را ایجاد کنند. همچنین در لایه چهارم مجریان قرار گرفته‌اند و آنها نقش اجرایی را برعهده دارند.

وی تاکید کرد: چالش ما در لایه دوم و سوم است و لازمه حل این چالش، مدیریت و روحیه جهادی است، زیرا این اصل به حل مسائل در این لایه‌ها کمک می کند.

قالیباف تصریح کرد: تاریخ با خوب و بد می‌گذرد و همواره در یک طرف زر، زور و تزویر و در طرف دیگر عدالت، آزادی و حقیقت بوده است، بنابراین ما باید تکلیف خود را مشخص کنیم و نشان دهیم که در کدام جبهه قرار داریم؛ انقلاب اسلامی تکلیف همه ما را مشخص کرده است.

اشتراک این خبر در :