رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تبدیل شدن اراضی شیب دار به باغ خبر داد و گفت: مطالعات فاز یک برای اجرای این طرح  شروع شد و در نظر داریم امسال سه هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار احداث کنیم.

دلاور حیدرپور  به توزیع بیش از 123 میلیارد تومان برای خسارت سرما و برف بهمن 92 اشاره کرد و گفت: این مهم با کمک فرمانداری‌ها و بانک‌های عامل در اختیار مردم و خسارت‌دیدگان قرار می‌گیرد.

وی به پرداخت بیش از 131 میلیارد یال خسارت به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل در شهرستان‌های بهشهر، نکا و میاندرود اشاره کرد و گفت: وام کشاورزان بدهکار به دولت، استمهال شد و سود تسهیلات بانکی را دولت پرداخت می‌کند.

این مسئول به اقدامات حمایتی دولت به دامداران نیز اشاره کرد و بیان داشت: دولت 240 میلیارد ریال وام در اختیار دامداران قرار داد و قرار است در مرحله دوم نیز 140 میلیارد ریال یارانه در اختیار دامداران قرار دهد.

وی درباره اقدامات دولت برای تجهیز و نوسازی اراضی مازندران گفت: در سال اول برای تجهیز و نوسازی اراضی، یک‌ یک‌هزار هکتار سهمیه به مازندران اختصاص داده شد و در مازندران آمادگی تجهیز و نوسازی هفت‌ هزار هکتار اراضی وجود دارد.

حیدرپوربه برنامه‌ریزی دولت برای اجرای طرح‌های حمایتی در حوزه آبیاری اشاره کرد و گفت: اجرای طرح حمایتی آبیاری تحت فشار برای 6 هزار هکتار در دستور کار است و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار در باغات استان 56 میلیون ریال و در مزارع نیز 40 میلیون ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد.

حیدرپور افزود: دولت در بحث تجهیز و نوسازی اراضی و آبیاری تحت فشار، برای مجری طرح 85 درصد تسهیلات بلاعوض در نظر گرفت.

وی به توانمندی مازندران در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: مازندران در تولید برنج، مرکبات، کیوی، گوشت مرغ و جوجه یک‌روزه رکورددار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مصرف سموم کشاورزی در کشور ما از کشورهای دیگر است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد،  ادامه داد: برخی از کشاورزان استفاده نادرست از سموم و کود شیمیایی دارند که باید توجه بیشتری به توصیه‌های کارشناسان داشته باشند اما در هر حال مازندران توانسته است محصولات خوبی ارائه کرده و اعتماد مصرف کننده را نیز جلب کند.

حیدرپور، با بیان اینکه سالم‌ترین سبزی‌ها در مازندران تولید می‌شوند، خاطرنشان کرد: برای تولید این خوردنی‌ها از آب باران یا چاه استفاده می‌شود اما در برخی جاها از آب فاضلاب استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که 90 درصد محصولات استان مازندران، سالم و مطمئن هستند.

حیدرپور با بیان اینکه سم‌پاشی را آخرین روش برای مبارزه با آلودگی محصولات کشاورزی می‌دانیم، درباره استفاده از سم «دیازینون» گفت: این سم که طی دو مرحله در محصولات کشاورزی استفاده می‌شود در واقع 95 درصد آن سم نیست.

وی تصریح کرد: میزان استفاده از این سم در مرحله نخست، به ازای هر هکتار 40 کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین درباره تولید میگو، عنوان داشت: نتیجه تحقیقاتی در این زمینه به اتمام رسید و راندمان تولید با استفاده از آب دریا در شرق مازندران بالاترین بازدهی را دارد.

وی به طرح پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و افزود: مسئولان استانی و چند سرمایه‌گذار در این طرح ورود پیدا کردند تا با استفاده از آب دریا پرروش ماهی را داشته باشیم.

حیدرپور درباره استفاده از کودآلی و ورمی کمپوست، تصریح کرد: این محصول چند سالی است که در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد و حتی به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی بیان داشت: این کودها جای کودهای شیمیایی را نمی‌گیرد ولی برای اصلاح خاک و بالابردن ظرفیت خاک استفاده می‌شود، با اینکه همه نیاز گیاه را تامین نمی‌کند ولی مورد توصیه فنی است و در قانون پنجم نیز تاکید شد که تا پایان این برنامه، 25 تا 35 درصد کود مصرفی، از کود عالی و زیستی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در پایان گفت: برخی از کودهای موجود در بازار اثربخشی خاصی در کشاورزی ندارند و دولت تلاش دارد که از توزیع این کودها جلوگیری شود.
حیدرپور با بیان اینکه میوه ایران کیفیت خوبی دارد و با توجه به قیمت ارز، ارزش صادراتی ما قابل قبول و توجیه است برای همین نیز صادرات مرکبات و کیوی را در دستور کار داریم  اظهار داشت: اما باید حجم صادرات این محصولات را به میزان قابل قبول برسانیم.

وی با بیان اینکه احداث باغات هلو و شلیل باید با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی باشد، تصریح کرد: هیچ توصیه‌ای برای توسعه باغات مرکبات در اراضی دشت مازندران را توصیه نمی‌کنیم و کشاورزانی که بدون توجه به نظر همکاران جهاد کشاورزی نسبت به احداث باغ اقدام می‌کنند در بحث مالی به دلیل عرضه بیش از میزان مصرف، دچار مشکل می‌شوند.

حیدرپور توصیه جهاد کشاورزی را بر توسعه باغات در اراضی شیب‌دار عنوان و خاطرنشان کرد: توصیه ما برای کاشت میوه‌های خشکباری مانند فندق، گردو، و ارقام پایه مالینگ سیب است که ماندگاری بیشتر و بازار صادراتی خوبی دارند، و حمایت ما از این ارقام محصولات است.

این مسئول با بیان اینکه میزان آب برای کشاورزی در مازندران کم است، افزود: تنها هفت تا 9 درصد روان‌آب‌های ما در استان مهار می‌شود، جریان آب رودخانه‌ای به دلیل کاهش باران بسیار کاهش یافته است، باید با احداث سد نسبت به ذخیره‌سازی آب و مهار روان‌آب‌ها اقدام کنیم تا در تابستان با خیال آسوده به کشاورزی بپردازیم.

وی گفت: اینکه چه محصولی کجا و چگونه کاشته شود،  نیاز به الگوی کشت است که در دو سه سال گذشته در هفت استان کشور آغاز شده و اخیرا مازندران و دو استان دیگر نیز به این طرح پیوستند.

حیدرپور تصریح کرد: از دو سه ماه پیش نسبت به مطالعات الگوی کشت در مازندران اقدام کردیم تا تولید را ساماندهی کنیم.

دبیر کارگروه توسعه کشاورزی مازندران، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های اندک، جوابگو نبودن زیرساخت‌ها، سود بالای تسهیلات که بعضا تا حدود 30 درصد می‌رسد، از جمله مسائلی است که کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ناهماهنگی صنعت و کشاورزی، گفت: ظرفیت اشتغال 20 تا 23 درصدی در بخش کشاورزی باعث کاهش سرانه اراضی کشاورزی شده است، از طرفی به عنوان مثال استفاده از هر کمباین سبب حذف 20 کشاورز می‌شود.

حیدرپور تصریح کرد: برای یک اقتصاد سالم در این بخش، صنعت و کشاورزی باید پا به پای هم رشد کنند، یک کشاورزی خوب با داشتن یک صنعت مترقی اتفاق می‌افتد، و یک صنعت خوب و پر رونق می‌تواند یک کشاورزی مدرن داشته باشد.

این مسئول با اشاره به تغییر کاربری اراضی گفت: این موضوع به دلیل مماشاتی که در قبل صورت گرفته، تبدیل به یک رویه شده است اما از این نکته غافلیم که به عنوان مثال با حذف هر هکتار مزرعه برنج از چرخه تولید، 80 نفر نیز از چرخه اشتغال خارج می‌شوند.

وی  اظهار داشت: کشاورز و باغدار با زمین و باغش هویت پیدا می‌کند، ما خوشحال نمی‌شویم که سرمایه اشخاص در هر کجا باشد را حذف کنیم اما عزم استان برای حفظ تولید و امنیت غذایی و جلوگیری از تعرض به اراضی کشاورزی جزم شده است، و ما ناچار به رعایت احکام برای مبارزه با پدیده ناهنجار و ناپسند تغییر کاربری اراضی هستیم.

گفتنی است بازدید از پروژه های سازمان جهاد کشاروزی مازندران در قالب تور رسانه ای از دیگر برنامه های این سازمان در هفته دولت بوده است.

اشتراک این خبر در :