معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که نباید به سادگی از بحث بورسیه‌ها گذشت، تاکید کرد: حتی اگر ۱۰ وزیر علوم در این دولت تغییر یابند اما باز هم موضوع بورسیه‌های غیرقانونی پیگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در مراسم تکریم رضا فرجی دانا وزیرسابق علوم ، تحقیقات و فناوری و معارفه محمد علی نجفی به عنوان سرپرست این وزارتخانه افزود: علم کشور همواره از رانت و فساد به دور بوده و هیچ گاه در دانشگاه‌ها سخنی از این مسایل نبوده است.

وی با بیان این که همه مردم و مسئولین از سهمیه‌ای که به برخی از گروه‌ها داده شده انتقاد کرده‌اند، گفت: 240 هزار نفر در آزمون دوره دکتری شرکت می‌کنند و 12 هزار نفر از آنها در این دوره پذیرش می‌شوند؛ چرا باید بورسیه‌ای که از ابتدا معلوم است در داخل تحصیل کند؟ کسانی که حداقل‌ها را نیز ندارند جانمایی شده و عضو هیات علمی شوند و دولت هزینه تحصیل آنها را پرداخت کند.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: نجابت فرجی دانا و همکارانش باعث شد تا بسیاری از مسایل را در جلسه استیضاح نگوید ولی حتما این دولت موضوع بورسیه‌های غیرقانونی را پیگیری می‌کند حتی اگر 10 وزیر علوم تغییر کند.

در مراسم تکریم فرجی دانا و معرفی محمدعلی نجفی علاوه بر معاون اول رئیس جمهوری، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشک ، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار رئیس جمهوری در امور اقلیت‌ها و محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، معاونین، مشاورین و مدیران کل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از روسای دانشگاه‌های مهم کشور حضور داشتند.

معاون اول رئیس جمهوری با یادآوری استیضاح فرجی دانا توسط نمایندگان و عدم رای اعتماد مجدد به وی گفت: باید به حکم قانون این تغییر را بپذیریم؛ قانون مجلس و مردم سالاری حکم می‌کند که نتیجه تغییر توسط استیضاح را بپذیریم.

وی فرجی دانا را فردی اخلاق مدار متدین، دانشمند و توانمند توصیف کرد و افزود: فرجی دانا جز برنامه‌های رئیس جمهوری و پایبندی به وعده‌های انتخاباتی دولت را اجرایی نکرد.

عملکرد فرجی دانا عمل به منشور دولت بود

جهانگیری تاکید کرد که عملکرد وزیر سابق علوم تحقیقات و فناوری در طی 10 ماه وزارتش عمل به منشور دولت تدبیر و امید بود.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: فرجی دانا را دانشگاهیان می‌خواهند و این بزرگترین فرصت در اختیار نظام است که مدیری محبوب و تاثیرگذار منصوب کرده و مدیران او را دوست دارند زیرا که این امر باعث کاهش هزینه‌ها می شود.

وی در این حال تصریح کرد: ضرورت مردم سالاری ایجاب می‌کند که حق استیضاح مجلس را بپذیریم اما نباید حق و حقیقت را از یاد ببریم.

وی با بیان اینکه دولت خود را برای این گونه تغییرات آماده کرده است، اظهار داشت: بحمداللـه در همه بخش‌ها مردم و نخبگان همراه دولت هستند و از این نظر تغییر برای دولت تدبیر و امید سخت نیست؛ ده‌ها فرجی دانا در دانشگاه‌های کشور وجود دارند که حاضرند با اشتیاق برای دولت و مردم کار کنند.

وی حضور محمد علی نجفی در وزارت علوم را گرانقدر دانست و اظهار داشت: تجربه آقای نجفی در حوزه‌های کلان و در ابتدای سال تحصیلی دانشگاه‌ها می تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند و مطمئن هستم که مسیر گذشته ادامه خواهد یافت.

جهانگیری در ادامه ضمن تشریح روند پذیرش مسئولیت وزارت علوم توسط فرجی دانا در ابتدای دولت گفت: توسعه علم توسط دانشمند جلو می‌رود انصافا آقای فرجی دانا بعد از رای اعتماد خود را وقف خدمت به کشور کردند که مهم‌ترین محور آن بحث توسعه علم و فناوری بود.

وی با بیان اینکه هیچ گاه فرجی دانا را خسته و در بینش کم حوصله ندیدیم ادامه داد: در روز استیضاح و در مجلس شورای اسلامی برای همگان روشن شد که ایشان با نهایت اخلاق و در پیش گرفتن روشی علمی از خود و برنامه‌هایش دفاع کرد.

توضیحات جهانگیری درباره علل عدم حضور روحانی در جلسه استیضاح

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حجت الاسلام حسن روحانی علاقه وافری به وزیر علوم داشته و دارد گفت: رئیس جمهوری تمام تلاش خود را حتی چند برابر بیش از حد معمول انجام داد تا استیضاح فرجی دانا در فضا و التهابی که بر سر یک کلمه ایشان درست کرده بودند مطرح نشود.

وی افزود: رئیس جمهوری هم از شخصیت و هم از عملکرد فرجی دانا دفاع کردند و در هیات دولت گفتند که همه اعضای کابینه در تعامل با مجلس وظیفه دارند مانع استیضاح شوند.

وی با یادآوری تاکیدات رئیس جمهوری در روزهای منتهی به استیضاح وزیر علوم گفت: روز شنبه هفته قبل از استیضاح آقای روحانی به من تاکید کردند دولت آنچه در توان دارد برای دفاع از آقای فرجی دانا به کار گیرد؛ ایشان در فردای آن روز و در جلسه هیات دولت دفاع مفصل‌تری از شخصیت و عملکرد وزیر سابق علوم کردند.

جهانگیری جلسه دوشنبه و سه شنبه هفته قبل از استیضاح خود و رئیس جمهوری را با برخی از اعضای کابینه یادآور شد و گفت: آقای روحانی با 10 تا 15 نفر از اعضای کابینه درباره این استیضاح جلسه داشتند و گفتند که اعضا گزارش عملکرد خود را در این رابطه ارایه کنند.

توافق جهانگیری و روحانی از ابتدای دولت

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: از روزهای اول دولت قراری بین من و رئیس جمهوری گذاشته شد و تقسیم کاری صورت گرفت که بر مبنای آن ایشان در جلسات استیضاح وزرا شرکت نکنند و بنده به جای ایشان حضور یابم.

وی توضیح داد: در آن مقطع به آقای روحانی گفتم که براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلام معاون اول رئیس جمهور نمی‌تواند در جلسات استیضاح سخنرانی کند اما ایشان گفتند که هیچ موردی نیست که در دولت‌های آیت‌اللـه هاشمی و حجت الاسلام خاتمی روسای جمهور برای استیضاح به مجلس رفته باشند و این مساله در دولت گذشته باب شد.

وی انتقادات صورت گرفته از دولت را مبنی بر اینکه چرا رئیس جمهوری شخصا برای دفاع از وزیر علوم به مجلس نرفته است را یادآور شد و گفت: از هفته‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود که در روز 29 مردادماه رئیس جمهوری به اردبیل سفر کند اما برای حضور در جلسه استیضاح باید این برنامه برهم زده می‌شد و اینکه می‌گویند ایشان 5 دقیقه در جلسه حضور می‌یافت و می‌رفت تنها یک شوخی است زیرا رئیس جمهوری براساس آیین نامه مجلس باید در صحن علنی می‌نشست و بعد از سخنرانی وزیر از وی دفاع می‌کرد.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: تصمیم گرفتیم از آنجایی که حل مشکلات مردم در اولویت است درست نیست که بگوییم رئیس جمهوری سفر خود را به استان محروم اردبیل لغو کرده و به زمان دیگری موکول کند اما ایشان باز هم در سخنرانی عمومی خودشان در آن شهر وقت گذاشتند و از وزیر علوم دفاع کردند.

می‌خواهیم فضای تنش آمیز بین سه قوه از بین برود

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سخنرانی خود با بیان این که دولت نمی‌خواست در جریان استیضاح وزیر علوم با موضوع جدیدی مواجه شود، اظهار داشت: ما می‌خواهیم که فضای تنش آمیز بین سه قوه که در دولت قبل وجود داشت، از بین برود زیرا مردم دوست ندارند که این فضا بر روابط بین قوا حاکم شود و مسئولین به مسایل حاشیه‌ای بپردازند.

وی چالش‌های بین قوا را دستمایه رسانه‌های خارجی برای ارائه تصویر غلط از نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: در حالی که منطقه ناامن است، ایران اسلامی از ثبات و آرامش بالایی برخوردار است که باید قدر آن را دانسته و در جهت حل مشکلات پیش رو گام برداریم.

جهانگیری گفت: برای ما حل مشکلات با مجلس شورای اسلامی از اهمیت بالایی برخورداراست در حالی که شرایط در دولت گذشته به گونه‌ای بود که رئیس جمهوری وقت علیه رئیس مجلس عیدی پخش می‌کرد.

جهانگیری تصریح کرد: رئیس جمهوری با سابقه 20 ساله نمایندگی مجلس خود را فرزند قوه مقننه می‌داند و اکثر اعضای کابینه نیز سابقه نمایندگی دارند؛ دولت به جایگاه مجلس واقف است و حق سوال و استیضاح را حق درستی می‌داند.

معاون اول رئیس جمهوری محور سوم سخنرانی خود را پایبندی به تعهدات انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد عنوان کرد و افزود: 24 خرداد جهت نمای خاص ملی مردم ایران و معطوف به گریز از افراط و بی‌تدبیری و رفتن به سمت اصلاح امور بود.

جهانگیری با بیان این که علاقه‌مند به نهادینه کردن اعتدال در کشور هستیم، اظهار داشت: باید از رکود خارج شویم اما رکود تنها رکود اقتصادی نیست بلکه باید رکود سیاسی، رکود در فرهنگ، رکود اجتماعی و رکود در علم و فناوری رفع شود زیرا مردم باید با امید به آینده نگاه کنند.

وی با بیان این که توسعه علم و فناوری باید در رأس امور قرار بگیرد، تصریح کرد: نباید بگذاریم امید مردم به یأس تبدیل شود؛ باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم که راهکار آن اقتصاد دانش بنیان است، این اقتصاد تنها توسط دانشگاهیان محقق خواهد شد.

جهانگیری تاکید کرد: دولت در مبارزه با فساد جدی است و مصمم هستیم که این لکه ننگ را از دامن نظام پاک کنیم.

جهانگیری گفت: ای کاش فساد فقط بابک زنجانی بود. در ساخت و پاختی هزاران میلیارد تومان غارت شده اما فساد زمانی تأسف آور می‌شود که به سطوح مدیریتی نیز رسوخ پیدا کرده باشد.

وی تاکید کرد: اگر کسی با دروغ و زد و بند از رانتی استفاده کرده باید آن را پس دهد؛ فرجی دانا برود یا نرود جهت‌گیری دولت در این زمینه مشخص است.

روایت جهانگیری از کمک 16 میلیاردی به یک دانشگاه

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در روز شروع به کار دولت آقای روحانی 16 میلیارد تومان پول را به یک دانشگاه غیرانتفاعی دادند؛ دانشگاهی که هنوز مجوزهای لازم را نگرفته بود.

وی افزود: در آخرین فرصت اداری چکی صادر می‌شود و می‌مانند تا مبلغ آن وصول شود بعد می گویند سیستم خوب اداره شده است. این پول ریال به ریالش پول بیت‌المال است.

جهانگیری تصریح کرد: اگر آقای خاتمی به جای 16 میلیارد تومان، 16 میلیون تومان برده بود برخی از روزنامه‌های مدعی آبرو و حیثیتش را می‌بردند.

وی خاطرنشان کرد: دولت با وجود راه سخت و دشوار مقابله با فساد در این راه جدی است و از همه نیز کمک می‌خواهد.

با پایان یافتن سخنان جهانگیری، توسط وی یک تابلوفرش به رضا فرجی دانا اهدا شد، جهانگیری همچنین از خدمات و زحمات وزیر سابق علوم در طول 10 ماه گذشته تشکر و قدردانی کرد.

اشتراک این خبر در :