معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در همایش مشارکت مردم در توسعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت گفت: مشکلات، راهکارها و دغدغه مسئولان روستاها به صورت کتابچه تنظیم و در اختیار رئیس جمهور قرار می‌گیرد.

سید ابوالفضل رضوی اظهار داشت: توجه به مقوله روستا در مازندران جدی است و با اراده‌ای که در استان به وجود آمد به زودی روستاهای مازندران به روستای نمونه تبدیل می‌شود.

معاون توسعه امور روستایی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برای توسعه روستاها باید هر شهرستان برنامه خاص و مربوط به مناطق خودش را تنظیم و ارائه کند.

وی اضافه کرد: تغییر ماهیت روستاها به صورت جدی در حال انجام است و این موضوع نگران کننده است.

رضوی یکی از دلائل تغییر ماهیت روستاها را عدم حمایت مالی و معنوی روستاییان عنوان کرد و گفت: افزایش توانمندی روستاییان و توانمند کردن روستاییان باید در برنامه کاری قرار گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با بررسی انجام شده نزدیک 60 درصد علل مهاجرت روستاییان مشکلات معیشتی و اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه دولت به طور جدی برای توسعه واقعی در کشور توجه به روستاها را در دستور کار دارد، گفت: در برنامه ششم توسعه کمیسیون توسعه روستایی تصویب شد.

رضوی با بیان اینکه کارگروه توسعه روستایی به پیشنهاد وزیر کشور در دستور کار دولت قرار گرفت، افزود: ساختار روستایی نباید چندان دچار تغییر شود و زندگی شهری در روستا پیگیری شود.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در امور باید جدی گرفته شود و این موضوع در دنیا نیز به اثبات رسید و در امور روستاها نیز باید به این امر توجه شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شوراها و دهیاران باید زمینه‌ای فراهم کنند که مردم شریک در فعالیت اقتصادی روستاها باشند، بیان داشت: در عزم ملی همه باید با برنامه‌ریزی و مشارکت وارد عمل شوند.

این مسئول با اعلام اینکه خواستار مشارکت شوراها برای استفاده از ظرفیت مردمی برای اجرای بحث اقتصادی در روستاها هستیم،اضافه کرد: هزینه خانوار روستایی مازندران از درآمد سایر استان‌های کشور بیشتر است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه هزینه خانوار روستایی در مازندران 16 میلیون 299 هزار تومان است، گفت: این در حالی است که درآمد یک خانوار روستایی نیز در طول سال 15 میلیون و 526 هزار تومان است که این میزان درآمد از درآمد دیگر استان‌ها بیشتر است.

وی با اعلام اینکه طرح مشارکت توسعه عمران در روستاها ایجاد شود، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح زمینه توسعه روستاها فراهم می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بیان داشت: آموزش روستاییان یکی از وظایف اصلی حکومت است و وزارت جهادکشاورزی باید در امر آموزش به صورت جدی‌تر ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه بومی‌شناسی و توسعه روستاها مورد توجه دولت است، گفت: طرح توسعه روستاها باید توسط نخبگان روستاها ارائه شود و مورد حمایت قرار گیرد و اگر طرحی از روستاها ارائه نشد، مسئولان استانی نسبت به ارائه طرح اقدام و مشاوره رایگان به مردم روستاها ارائه شود.

اشتراک این خبر در :