کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت در رامسر، با قرائت و تصویب بیانیه ای در 23 بند به پایان رسید

متن بیانیه به این شرح است:

ما هیئت‌های شرکت کننده از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در نخستین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو در رامسر با تاکید بر اهمیت بند E و N 2 عهدنامه ازمیر و ملحقات مربوط به چشم انداز 2015 اکو برای توسعه منطقه اکو به عنوان یک مقصد گردشگری تاکید می‌کنیم.

همچنین با یادآوری بیانیه نخستین نشست وزرای گردشگری (تهران 2008) درباره گسترش گردشگری سلامت با یادآوری مصوبه بیست و چهارمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای RPC برای برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه با در نظر داشتن مصوبات نخستین و دومین نشست کمیته هماهنگی گردشگری سلامت اکو (مشهد مقدس در سال‌های 2012 و 2013) درباره مکانیزم‌های گسترش گردشگری سلامت در منطقه تاکید می‌شود.

در این بیانیه آمده است:

1. از کشورهای عضو اکو می‌خواهیم همکاری منطقه‌ای در زمینه گردشگری سلامت را از طریق توسعه مکانیزم‌های لازم برای همکاری از جمله شبکه‌های بانک اطلاعاتی و انجمن‌های حرفه‌ای گسترش داده و بر اهمیت نیاز به ایجاد “شبکه سلامت اکو” تاکید می‌کنیم.

2. از کشورهای عضو دعوت می‌شود تا با توسعه سیاست‌ها و استراتژی‌های ملی در زمینه گردشگری سلامت، خدمات و تولیدات کالایی گردشگری سلامت را برای تطابق با نیازهای فزاینده بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی توسعه داده و تنوع بخشند.

3. کشورهای عضو را برای حمایت از همکاری‌های گردشگری سلامت از طریق ارائه حمایت‌های قانونی و مدیریتی به ذی‌نفعان از جمله گردشگران سلامت، پزشکان ارائه کنندگان خدمات بیمارستان‌ها و کارآفرینان تشویق می‌کند.

4.از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد “شبکه گردشگری سلامت اکو” استقبال و از کشورهای عضو دعوت می‌کند به این شبکه پیوسته و آن را گسترش دهند.

5 . بر نیاز به تسهیلات سفر و روادید برای گردشگران سلامتی که در جستجوی درمان‌های پزشکی در فراسوی مرزهای کشور خود هستند تأکید و از کشورهای عضو می‌خواهیم دستورالعمل صدور سریع روادید برای افراد نیازمند از جمله بیماران و پزشکان را تدوین کند.

6 . بر نیاز به ارتقاء همکاری‌ها بین بخش‌های سازمان‌های گردشگری و صنعت سلامت به خصوص بخش‌های خصوصی کشورهای عضو در گسترش گردشگری سلامت منطقه‌ای تأکید می‌کنیم.

7. تدوین و به‌کارگیری استانداردهای بین‌المللی توسط بیمارستا‌ن‌ها، تورگردانان، پزشکان و متخصصان ارائه کننده خدمات گردشگری سلامت را تشویق و از همکاری فی ما بین آنان برای دستیابی به سامانه اعتبار بخشی اکو حمایت می‌کنیم.

8. بر نیاز به ظرفیت‌سازی و برنامه‌‌های آموزشی برای ارائه کنندگان خدمات گردشگری سلامت تاکید و از کشورهای عضو دعوت می‌کند دوره‌های آموزشی، تورهای مطالعاتی، بازدیدهای میدانی، دوره‌ها و کارگاه‌های آکادمیک را در این زمینه برگزار کنند.

9. با توجه به اثرات گردشگری سلامت بر جوامع محلی و ضرورت اختصاص عادلانه منابع،بر اهمیت به‌کارگیری مسائل آکادمیک و ادبیات علمی در گردشگری سلامت منطقه‌ای تاکید می‌کنیم.

10. بر نیاز به ظرفیت‌سازی و برنامه‌های آموزشی برای ارائه کنندگان خدمات گردشگری سلامت کشورهای عضو تاکید می‌کنیم.

11. با عنایت به اهمیت انتقال به موقع و آسان گردشگران سلامت به مقاصد مربوطه مشارکت بخش‌های حمل و نقل کشورهای عضو در صنعت گردشگری سلامت از طریق ایجاد پروازهای مستقیم و سایر انواع حمل و نقل فی مابین کشورهای عضو را خواستار هستیم.

12. از صنعت بیمه می‌خواهیم طرح‌های بیمه درمانی منطقه‌ای و بین‌المللی را توسعه دهند.

13. از پیشنهاد برگزاری « هفته گردشگری سلامت» در منطقه اکو توسط جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک ابتکار عمل بازاریابی و تبلیغاتی استقبال و از کشورهای عضو دعوت می‌کنیم.

14.کشورهای عضو را به شرکت در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و استفاده از سایر ابزار بازاریابی برای تبلیغ محصولات تشویق می‌کنیم.

15. با عنایت به تجربه موفق برگزاری «نخستین نمایشگاه گردشگری سلامت اکو» برگزاری اینگونه رویدادهای تبلیغاتی در زمینه گردشگری سلامت در کنار نشست‌های مربوط به گردشگری سلامت را تشویق می‌کنیم.

16. از مقامات و وزرای گردشگری و بهداشت کشورهای عضو می‌خواهیم تدابیر لازم را برای کمک به توسعه صنعت گردشگری سلامت از طریق مشارکت نمایندگان این بخش در اجلاس‌های سیاست‌گذاری اتخاذ کنند.

17. از سازمان‌های مربوط در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌خواهیم کمک‌های فنی خود را برای توسعه صنعت گردشگری سلامت به کشورهای عضو ارائه کنند.

18. همچنین از مؤسسات مالی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی (دولتی و خصوصی ) می‌خواهیم از طرح‌ها و برنامه توسعه صنعت گردشگری سلامت در منطقه اکو از طریق ایجاد صندوق‌ها و شرکت‌های مشترک حمایت کنند.

19. پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد دهکده‌های سلامت در استان مازندران با همکاری کشورهای عضو اکو را مورد توجه قرار دهند.

20. بر ضرورت ایجاد کارگروه فنی برای بحث و تبادل نظر جهت یافتن راه‌هایی برای اجرای اهداف این بیانیه تاکید می‌شود.

21. مراتب تشکر صمیمانه و قدردانی خود را به دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به ویژه مردم و مقامات محلی استان مازندران و شهر رامسر همچنین وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اتاق بازرگانی مازندران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به سبب مهمان‌نوازی گرم و صمیمانه و ترتیبات عالی به عمل آمده برای برگزاری موفق و حصول به نتیجه « نخستین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو» در رامسر ابراز می‌دارد.

22. از کشورهای عضو به سبب شرکت فعال و مشارکت در حصول نتیجه موفقیت‌آمیز این کنفرانس تقدیر می‌شود، همچنین از اتاق بازرگانی و صنعت اکو و دبیرخانه اکو برای تلاش‌های مثال‌زدنی آنها در نتیجه بخش بودن این کنفرانس و نمایشگاه تشکر می‌شود.

23. از کشورهای عضو اکو می‌خواهیم اجرای این بیانیه را پیگیری کرده و گزارش عملکرد خود را از طریق دبیرخانه اکو به نشست‌های وزرای گردشگری و بهداشت ارائه کنند.

رامسر، 19 آگوست 2014

اشتراک این خبر در :