رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ تاکنون ۳۰ محصول لبنی که بدون مجوز از روغن پالم استفاده می‌کردند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده است. سال گذشته میزان مصرف روغن پالم در کشور ۵۰ درصد بود که دولت موافقت کرده امسال به ۳۰ درصد کاهش دهد.

وزارت بهداشت نوشت: رسول دیناروند با حضور در برنامه زنده تهران ۲۰ به بررسی موضوعاتی در حوزه دارو و پیگیری‌های انجام شده در خصوص استفاده از روغن پالم در برخی صنایع لبنی پرداخت و گفت: در مورد روغن پالم و لبنیات پرچرب متخلفان شناسایی شده و به دستگاه‌های مسئول معرفی شده‌اند و در آینده هم نظارت و بازرسی‌های ما با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی متوجه این موضوع شدید، گفت: سال گذشته و اوایل سال جاری مواردی از تخلف در استفاده روغن پالم در برخی محصولاتی که مجوز به کاربردن چربی گیاهی در آن‌ها صادر نشده است، از سوی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد اعلام و گزارش شد و وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم است، خود را ملزم به اطلاع‌رسانی و پیگیری موضوع می‌داند.

دیناروند با اعلام افزایش مصرف فرآورده‌های کم چرب در دو هفته اخیر، گفت: تأکید ما همچنان بر مصرف محصولات لبنی کم‌چرب است ضمن اینکه فرآیند تولید شیر و ماست مبتنی بر استفاده از چربی گیاهی ممنوع است و علت این برخورد هم نداشتن مجوز در استفاده از این چربی بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تمام بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی طی دو هفته گذشته از خطوط تولید و انبارهای شرکت‌های تولیدکننده صنایع لبنی، بازرسی‌های لازم را انجام داده و تمام مستندات تولید بررسی و نمونه برداری‌های لازم صورت گرفت.

وی در خصوص آخرین آمار متخلفان خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد ۳۰ مورد تخلف قطعی اعلام شده و تولید و توزیع هر فرآورده‌ای که تخلف آن محرز شده است، متوقف و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزان مصرف روغن پالم در کشور ۵۰ درصد بوده است که دولت موافقت کرده است در سال ۹۳ مصرف روغن پالم را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

دیناروند با اطمینان به اینکه، منعی برای مصرف فرآورده‌های لبنی موجود در بازار وجود ندارد، افزود: تمام تلاش ما و دستگاه‌های نظارتی این است که وقوع تخلف را در محصولات غذایی به حداقل برسانیم.

اشتراک این خبر در :