دبیر شورای راهبردی گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه برگزاری دومین روز از نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اکو در هتل رامسربا اشاره به اینکه  مازندران به دلیل نزدیکی با کشورهای هم مرز در شمال کشور، می‌تواند بخشی از گردشگری سلامت این کشورها را پوشش دهد، گفت: نزدیکی به پایتخت جمهوری اسلامی ایران هم از دیگر مولفه‌های مازندران است.
محمد پناهی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت حوزه صرف درمانی نیست، ادامه داد: گذشته طب سنتی کشور، سرشار از عقبه سلامت و تندرستی است.

این مسئول با بیان اینکه مازندران با داشتن آب و هوای منحصر به‌فرد و اقلیم خاص جغرافیایی و با دسترسی خوب به دریا، کویر و داشتن سلسله جبال البرز زمینه خوبی برای گردشگری طبیعت گردی و گردشگری درمانی است، یادآور شد: مازندران تنوع گیاهی خوبی دارد و می‌تواند محل خوبی برای رشد، کشت و تولید گیاهان دارویی  و گردشگری طبیعت گردی و طب سنتی باشد.

وی با بیان اینکه پایتخت کشور، محل اصلی گردشگری درمانی است، اظهار داشت: گردشگران سلامت بعد از دریافت خدمات درمانی در تهران می‌توانند دوره نقاهت را که نقش تعیین کننده در بهبود فرد دارد در مازندران بگذرانند و از این فضای سبز بهره ببرند.

پناهی با اشاره به اینکه تمام استان‌های کشور از نگاه ما ظرفیت است و مازندران هم جزو اولویت‌های نخست توریسم درمانی کشور است، ادامه داد: رابطه منطقی بین عرضه و تقاضا وجود دارد که میزان اطلاع‌رسانی منطقه‌ای و کشوری و وجود زیرساخت‌های مرتبط با آن و انسجام بین مسئولان استان و مسئولان ملی در توسعه ارتقای گردشگری می‌تواند نقش داشته باشد.

دبیر شورای راهبردی گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه تاکنون به دلایل متعددی گردشگری سلامت مورد توجه نبوده است، تصریح کرد: در حالی که گردشگری سلامت سه برابر گردشگری عادی ارزآوری دارد و از نظر تبادلات فرهنگی، ما را در جایگاه برتر قرار می‌دهد و فرصت استثنایی برای نظام اقتصادی ما است.

وی با اشاره به اینکه برای گردشگری سلامت، حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیار مهم است، ادامه داد: ضریب امنیت سرمایه‌گذاری باید افزایش یابد.

پناهی با بیان اینکه باید فضای استان به سمتی برود که سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، با اولویت صنعت گردشگری باشد و سرمایه‌گذاران مختلف ورود پیدا کنند، گفت: 22 مشکل در حوزه گردشگری سلامت اعم از نداشتن صندوق مالی خدمات گردشگری سلامت، نبود آیین نامه‌های مراکز اقامتی و درمانی گردشگری سلامت، نبود بانک اطلاعات جامع از فعالان و مراکز فعال اقامتی حوزه گردشگری سلامت و … احصا شده است.

وی با اشاره به جنبه داخلی و بین‌المللی نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورها عضو اکو، اظهار داشت: این کنفرانس شور و نشاط خوبی در استان به وجود آورده و برخی استان‌ها که با گردشگری سلامت آشنایی نداشتند به واسطه این کنفرانس با مقوله گردشگری سلامت آشنا شدند.

دبیر شورای راهبردی گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه این همایش برای مسئولان ملی هم رغبتی بود بر آغازی نو در این زمینه، گفت: این وفاق در مسئولان ملی ایجاد شده تا همگرایی در حوزه گردشگری سلامت کشورهای اکو، افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه حضور معاون رئیس جمهور در این کنفرانس، دلیلی بر اهمیت کنفرانس گردشگری سلامت است، یادآور شد: کشورهای عضو اکو با برگزاری این کنفرانس باور کردند که جمهوری اسلامی ایران در جذب گردشگر درمانی و سلامت جدی است و به تمام سرمایه‌گذاران این کشورها اعلام کردیم که آمادگی جذب سرمایه‌گذار خارجی را داریم و سرمایه‌گذاران ایرانی هم می‌توانند در این زمینه با کشورهای اکو تبادل همکاری داشته باشند.

پناهی با اشاره به خروجی مثبت داخلی و بین‌المللی نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورها اکو، اظهار داشت: تلاش ما بر این است که نواقص و کاستی‌های این کنفرانس را در برنامه‌های بعدی رفع کنیم.

اشتراک این خبر در :