مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: نخستین حریم حفاظتی و منظری میراث طبیعی کشور برای چشمه‌های سورت به عنوان دومین اثر طبیعی ثبت شده در لیست آثار ملی میراث طبیعی کشور تصویب شده و به ثبت رسید.

دلاور بزرگ‌نیا اظهار داشت: این اثر ارزشمند که در سال 1387 با شماره دو، پس از کوه دماوند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده بود، نخستین اثر طبیعی ایران است که از تاریخ 31 تیر ماه با امضای معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور دارای حریم شد.

این مسئول گفت: با ثبت عرصه و حریم حفاظتی تمام امور عمرانی و گردشگری در حریم این چشمه‌ها ضابطه‌مند شده و هرگونه اقدامی از سوی اشخاص و دستگاه‌های اجرایی نیازمند رعایت قوانین لازم الاجرای حرایم و منظر است.

وی با بیان اینکه با تعیین حریم حفاظتی و منظری شرایط محافظت بیشتر از تخریب چشمه‌های سورت فراهم شده است، تصریح کرد: محوطه سورت پدیده‌هایی کم‌نظیر با رویکرد زمین‌شناسى و باستان‌شناسى را در خود جاى داده است.

این مسئول ادامه داد: این منطقه به لحاظ چشم‌انداز زمین، خاک‌، زیست بوم، گونه‌هاى جانورى گیاهى و میراث فرهنگى یکی از بهترین نقاط به جای مانده از فعالیت‌هاى طبیعى و بشرى است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: برای حراست و حفاظت از میراث زمین و آثار تاریخی آن در مقابل صدمات ناشى از فعالیت‌هاى انسانى، گسترش ژئوتوریسم در ابتدا پرونده ثبت عرصه و سپس حریم حفاظتی و منظر چشمه‌ها طرح و با پیگیری های به عمل آمده به اتمام رسید.

اشتراک این خبر در :