فرامرز درخشنده: یکی از ایرادات وارده به نظام های اداری به کار گماشتن افراد با عناوین مدیریتی در مناصبی است که تجربه لازم را نداشته و به اصطلاح خودمانی سواد وتخصص این پست ها را ندارند اما به شیوه های مختلف ومنجمله از طریق سفارش و توصیه بر مسند قدرت می نشینندو…..derakhshandeh
این رویه طی سال های اخیر در استان مازندران شدت یافته و به گفته کارشناسان و صاحب نظران علم مدیریت، فقر ومحرومیت استان در بخش های مختلف بیش از آن که ناشی از کم توجهی ها و بی مهری ها باشد، به عملکرد مدیرانی برمی گردد که به هر دلیلی بر مسند نشسته اند و بی آن که نگاهی به کارنامه خود داشته باشند، خود را ارباب مردم می دانند و تصور می کنند آنچه می اندیشند و عمل می کنند عین صواب است و آنچه دیگران از باب دلسوزی بر زبان می آورند، ناصواب است و در جهت تخریب!!
راه دور نمی رویم و زمان را زیادی به عقب نمی بریم؛ مازندران در سال هایی نه چندان دور قطب کشاورزی ایران بود و صنعت اش زبان زد عام وخاص؛ وحال ببینید که چه بر سر صنایع استان آورده اند؟! با عناوین مختلف کارخانه ها را یکی پس از دیگری واگذار نمودند تا به خیال خویش صنعت را رونق بخشند و اشتغال جان بگیر د و بر ثروت مازندران افزوده گردد وامروز به برکت مدیرانی که از مدیریت فقط نام آن را یدک می کشند، صنعت در استان به بیماری می ماند که روبه احتضار است و از صنایع آنچه بر جای مانده سوله های خالی است که روزگاری در آن زندگی جریان داشته و دهها هزارنفر امرار معاش می کرده اند.
اشتغال را سربریدند؛ کوره های صنعت را خاموش کردند، تولید را خفه کردند و… وادعا کردند که نگذاشتند کار کنیم ؛ و امروز آنچه این مدیران محترم به ارمغان گذاشته اند، دستان خالی مردمانی است که عزت و افتخارشان لگد مال شده و دست نیاز به سوی این و آن دراز می کنند به امید آن که دل هایی به رحم آید و …؟!
اصلاً لازم نیست مصادیق را بازگو نمایم ، عین روز روشن و همچون تصویری بر پرده آثارگرانبهای خدمات برخی آقایان مدیر برچهره معصوم مازندران مشخص و مبرهن است!!
استانی که مهد کشاورزی، صنعت و گردشگری است؛ بیکاری و فقر و محرومیت درآن موج می زند؛چرا باید این گونه باشد پس تجارب مدیران و ذهن خلاق آنان را چه می شود!مگر مدیران ارشد و نمایندگان محترم استان در مجلس تاکید نمی کنند که ما در عزل وونصب مدیران هیچ دخالتی نمی کنیم؛ آیا واقعاً این گونه است؟ چرا باید آقای … مدیر کل محترم … مدام باید پاسخگوی محبت های فلان نماینده مجلس باشد؟! چرا باید به فرمان آن نماینده مجلس باید موظف باشد که فردی را در فلان اداره به مدیریت منصوب نماید که حداقل علم مدیریت را نمی داند و اگر زیر بار حکم آقای نماینده نرود باید خواب گرفتن مسئولیت دراستان را ببیند!!
نگاهی به سایت های استان داشته باشید و مشاهده نمایید که استان از جانب برخی نامدیریتی ها چه بر سرش آمده ؟ ورزش استان را ملاحظه نمایید؛ وضعیت امور فرهنگی و هنری مازندران را ببینید؛ اوضاع واحوال اقتصادی و اجتماعی استان را بررسی نمایید؛ عملکرد برخی نمایندگان مجلس و نوع تعاملات آنان را با مدیریت های ارشد استان بررسی کنید که چه چانه زنی هایی شروع شده؟!
البته دوستی که صاحبنظر در امور تعاملات جناح ها و گروه ها میباشند می گفت: ناراحت ودل آزرده نباشید در استانها و شهرستانهای کوچک این مسایل خیلی عادی شده انتخابات مجلس و شوراها که زمانش فرا می رسد، بازار بده بستانها نیز حسابی گرم می شود وزمان رونق نشست وبرخاست ها به هر بهانه ای است؟!
در این میان مدیران هدف در استانها اغلب افرادی هستند که افراد تحت پوشش آنها بیش از دیگران است و در ایام انتخابات می توانند آرای خوبی برای کندیداها و نامزدها جمع کنند پس چه بهتر مدیرانی در این نهادها و سازمانها به مدیریت منصوب گردند که منافع فلان گروه وفلان شخص تضمین گردد و پست های مدیریتی از کف آنان خارج نشود.
و ای کاش این حرص خوردن ها و دوندگی ها و سفارشات منتج به انتصاب افرادی در سازمان ها و نهادها می شد که خدمت به مردم و تحقق اهداف نظام وانقلاب درذهن ورفتار آنان می بود و به جای آن که فرامین فلان شخص در استان و مجلس را اجرایی می نمودند، در اندیشه جلب رضایت حق تعالی بودند و دعای خیر مردمان شریف استان را توشه مسیر دشوار خدمت می کردند.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و مارستگار

اشتراک این خبر در :